Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 13:04

نان چاپاتا با زیتون

نان چاپاتا با زیتون

shooroshirin

0 0

متوسط

مواد مورد نیاز

مواد لازم برای تهیۀ خمیر ترش (استارتر)

آب 125 میلی‌لیتر (یک‌دوم پیمانه)

مایه خمیر یک دوم قاشق چایخوری

آرد  150 گرم

مواد لازم برای تهیه خمیر:

مایه ‌خمیر 1 قاشق چایخوری

آب 250 میلی‌لیتر (1 پیمانه)

آرد 600-700 گرم

نمک 2 قاشق چایخوری

شیر 125 میلی‌لیتر (یک دوم پیمانه)

زیتون سیاه خرد کرده 300 گرم

آشپزباشی - مهدیس رحیمیان

ابتدا خمیر ترش را به این ترتیب آماده کنید همه مواد را در کاسه مناسبی بریزید و مخلوط کنید. آن‌گاه روی کاسه را بپوشانید و خمیر را دست‌کم  8 ساعت و یا 1 شب در دمای محیط نگه دارید.

حالا مایه خمیر و یک‌چهارم پیمانه از آب را در کاسه مناسبی بریزید و بگذارید مایه خمیر فعال شود.

سپس آرد، نمک و باقیمانده آب، شیر و مایه خمیر ورآمده را در کاسه بزرگی بریزید و مخلوط کنید و بعد خمیر ترش را به آن بیفزائید و در حدود 10 دقیقه ورز دهید تا خمیر صاف و یکدستی حاصل شود.

خمیر فراهم کرده را در کاسه چرب کرده بگذارید، رویش را بپوشانید و در جای گرم نگه دارید تا حجمش افزایش یابد. اکنون خمیر را از یک سمت روی سمت دیگر برگردانید و این کار را 4-6 بار تکرار کنید.

دوباره روی کاسه را بپوشانید و نیم ساعت به خمیر استراحت دهید. اینک بار دیگر این مرحله را تکرار کنید و بعد زیتون را به آن بیفزائید و خمیر را به 2 قسمت مساوی تقسیم کنید .

حالا دو قالب را به اندازه 10×25 سانتیمتر با کاغذ روغنی بپوشانید و خمیرها را به آرامی داخل قالب بگذارید سپس روی خمیر‌ها را بپوشانید و نیم ساعت دیگر به آن استراحت دهید.

اینک روی خمیرها آرد بپاشید و با اسپری آب قدری مرطوب کنید.

آن‌گاه فر را با دمای 220 درجه سانتیگراد گرم کنید و نان را 10 دقیقه در این دما بپزید. در این میان 2 بار روی خمیرها آب اسپری کنید و بعد دمای فر را به 190 درجه سانتیگراد کاهش دهید و نیم ساعت دیگر نان را بپزید.

برچسب ها: آشپزباشیمهدیس رحیمیاننان پزینان چاپاتانان چاپاتا با زیتوننان خونگینانهای خوشمزه تعداد بازديد: 4620 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فوت و فن

برای اینکه سفیده تخم مرغ زودتر و بهتر پف کند، قدری نمک به آن بیفزایید، بعد آن را خوب بزنید.  

سبد خرید شما

سبد خالی است