Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 17:02

سال نو با طعم سلامت

سال نو با طعم سلامت

در برنامه غذايی و الگوی تغذيه تمامی خانواده‌ها رخ دهد. در همين رابطه بايد نكاتی را مدنظر داشت تا شيرينی سال نو را با عوارض ناشی از تغذيه نادرست تلخ نكنيم. در ادامه به ذكر نكات تغذيه‌ای در ايام نوروز پرداخته می شود:

1- توصیه‌هایی برای رانندگان در هنگام مسافرت

در هنگام رانندگی از داروهایی كه موجب خواب‌آلودگی می‌شوند یا داروهای حاوی آنتی‌هیستامین جداً خودداری نمایید.

از مصرف غذاهای پرحجم كه در حین رانندگی موجب خواب‌آلودگی می‌شوند، احتراز كنید.

در هنگام رانندگی سعی كنید از مصرف مواد غذایی یا تنقلاتی كه موجب بی‌دقتی در رانندگی می‌شوند خودداری نمایید.

در هنگام رانندگی طولانی در فواصل مشخص توقف كنید و پس از كمی استراحت و صرف چای، با انرژی و شادابی بیشتر به رانندگی ادامه دهید و از رانندگی‌های ممتد و طولانی و بدون توقف خودداری كنید.

 

2- در مسافرت، آب سالم همراه خود داشته باشید   

آب‌های آشامیدنی در بین راه‌ها و سایر اماكن خارج از شهر ممكن است غیر بهداشتی و كلرزده باشند. به همراه داشتن آب آشامیدنی در ظروف بسته‌بندی شده و بهداشتی (آب معدنی) از توصیه‌های مناسب است.

 

3- بهداشت، كلید اصلی است

در مورد خطر باكتری‌ها، از لحظه آماده‌سازی غذا تا ذخیره‌سازی آن، تمامی موارد بهداشتی را لحاظ فرمایید. همانطور كه گفته شد، مسمومیت‌های غذایی ناشی از رشد باكتری‌هاست كه اغلب توسط دست‌های ناپاك، سطوح و ظروف و نیز ناآگاهی ما در نحوه نگهداری مواد غذایی اتفاق می‌افتد. چنین فكر نكنید كه اگر یكبار غذایی را كه در محیط بیرون مانده، خورده‌اید و مریض نشده‌اید، دیگر بدن شما در برابر این گونه بیماری‌ها مقاوم است، بنابراین همیشه احتیاط كنید و دست‌ها، ظروف و وسایل پخت و پز غذا را خوب بشویید و خشك نمایید.

 

4- كنترل وزن در مسـافـرت‌های نوروزی

روزانه نیم تا یك ساعت پیاده‌روی داشته باشید.

از مصرف مواد غذایی چاق‌كننده مانند شیرینی و... خودداری كنید.

در سر سفره مهمانی از غذاهایی مانند: سینه مرغ، سالاد و نان استفاده كنید، این روش باعث می‌شود زیاد روی وزن‌تان تاثیرگذار نباشد.

اگر سالاد در اختیار ندارید، چند عدد گوجه فرنگی‌، یك كاسه ماست و یك خیار، پیش از غذا میل كنید تا قسمتی از معده‌تان پر شود، با این كار از غذا خوردن بیشتر جلوگیری می‌كنید.

 

5- غذاهای از شب‌مانده را دور بریزید

یكی از مشكلات رایج در مسافرت‌های نوروزی مسمومیت‌های غذایی می‌باشد. مصرف غذاهای از شب‌مانده منجر به این مشكل می‌شود، بنابراین سعی كنید از مصرف این غذاها خودداری نمایید و در صورت نیاز از غذاهای سبكی مانند نان و پنیر كه راحت‌تر در دسترس می‌باشند، استفاده كنید.

 

6- مراقب مسمومیت‌های غذایی باشید

 در طول سفر از مصرف خامه، شیر، پنیر، سرشیر، ماست و كشك محلی خودداری كنید و به جای آنها از نوع حرارت دیده و پاستوریزه و در مورد شیر حتما از نوع استریل آن استفاده نمایید. برای اطمینان، كشك را به مدت 20 دقیقه قبل از مصرف حرارت دهید. مصرف ماست و دوغ كم نمك و پاستوریزه در هضم و خنثی نمودن آلودگی‌های احتمالی به بدن كمك می‌كند.

 

7- روش‌های پیشگیری از مسمومیت ناشی از قوطی کنسروها

قبل از جوشاندن قوطی کنسرو، درِ آن نباید متورم باشد. تورم نشان‌دهنده وجود میکروب است. البته قوطی معمولاً بعد از جوشاندن متورم می‌شود.

قوطی کنسرو را در ظرف محتوی آب قرار دهید، به طوری که آب کاملاً قوطی را احاطه کند. سپس آن را به مدت 15 دقیقه بجوشانید و مصرف کنید. باید توجه داشت که زمان 15  دقیقه از شروع جوشیدن آن محاسبه می‌شود، نه از زمانی که ظرف روی شعله قرار می‌گیرد.

هرگز قوطی کنسرو را مستقیماً روی شعله اجاق گاز قرار ندهید، زیرا عمل از بین رفتن میکروب و سم آن به طور کامل صورت نمی‌گیرد.

از مصرف کنسروهایی که لعاب داخلی قوطی خورده شده، خودداری کنید. قوطی کنسرو نباید زنگ زده و ضربه خورده باشد. همچنین از خرید کنسروهای فاقد شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، تاریخ ساخت و انقضاء مصرف، خودداری کنید.

 

9- فست فود‌ها هشدار جدی برای سلامتی هستند

بهترین فست فودها هم حتی اگر از روغن خوب و مواد غذایی تازه برای تهیه آنها استفاده شده باشد، باز هم چرب‌تر، شورتر و فاقد ارزش غذایی (نسبت به انرژی که فراهم می‌کنند) هستند، بنابراین اگر می‌خواهید برای تنوع در رستوران غذا بخورید، سعی كنید انتخاب غالب شما فست‌فود نباشد. در فست فودها سیب‌زمینی سرخ شده سفارش ندهید!!! حتی برای فرزندانتان. فست فودها کنترل اشتهای شما را ضعیف می‌کنند. غذای کبابی را به جای سرخ شده سفارش دهید، البته کباب کوبیده را نیز باید با سایر انواع کباب جایگزین کنید.

 

8- چه غذاهایی را برای سفر به همراه خود ببریم؟

برخی از مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، نان، كراكرها، بیسكویت‌ها و ... برای نگهداری نیاز به سرما ندارند، ولی مواد غذایی سریع فاسد شدنی نظیر گوشت، مرغ، ماهی، شیر، تخم مرغ، خامه، پنیر فتای ایرانی و ... نیاز به سرما دارند. چنانچه غذاهای پخته شده را بیش از نیاز تهیه می‌نمایید، برنامه‌ریزی كنید تا باقی مانده آ‌ن را در سردكن حاوی یخ در طول سفر حفظ كنید.

 

10- نوشیدنی‌های سالم را جایگزین نوشابه‌های گازدار كنید

به جای نوشابه، می‌توان از نوشیدنی‌های سالم مثل آبمیوه‌ها، شیر، دوغ كم‌نمك و انواع شربت‌های خانگی كم‌شیرین استفاده كرد. این نوشیدنی‌ها حاوی مواد مغذی مثل انواع ویتامین‌ها و املاح هستند و حتی اگر هر روز مصرف شوند، مشكلی ایجاد نمی‌كنند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟