Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 17:01

کرفس گیاه كم‌ کالری

کرفس گیاه كم‌ کالری

گاهی دیده‌اید یا احتمالا خودتان تجربه این را داشته اید که تا اسمی از رژیم کاهش وزن به میان می‌آید نام این سبزی هم در ذهن‌ها پررنگ تر می‌شود. این به دلیل خاصیت کالری بسیار پائین کرفس است که ناشی از دارا بودن محتوای آب بالا و فیبر زیاد آن است. یعنی در ازای


سبزی كم‌كالری
کرفس از جمله گیاهان بومی اروپا است که حاوی حدودا 95 درصد آب است؛ به همین دلیل از سبزی‌های شدیدا کم کالری محسوب می‌شود، حتی بعضی به آن لقب سبزی کالری منفی هم داده‌اند، حال آنكه می‌دانیم در تغذیه چیزی به نام كالری منفی نداریم، در واقع در كرفس در ازای میزان انرژی که از بدن برای هضم خود می‌گیرد، به مقدار بسیار کمی انرژی به بدن می‌رساند. جالب است بدانید که هر 100 گرم کرفس خام فقط 7 کیلوکالری انرژی دارد. طعم تلخ و تندی که زمان خوردن کرفس احساس می‌کنیم مربوط به وجود ماده‌ای به نام آپین است. گیاه کرفس از دیدگاه طب سنتی طبع سرد دارد و دارای خاصیت دیورتیک (ادرار‌آوری) می‌باشد. بقراط، کرفس را یک عامل کمکی برای هضم می‌دانست. در طب چینی از آن برای رفع دردناکی و سوزش هنگام دفع ادرار و التهابات چشمی استفاده می‌شده است. به علاوه به خاطر اثرات تصفیه کنندگی خون در رفع آکنه هم استفاده می‌شده است.

تاثیر روی فشار خون
این تاثیر کرفس مربوط به محتوای بالای پتاسیم موجود در آن است. به علاوه ماده‌ای به نام فاتالید در کرفس موجود است که هورمون‌های مربوط به فشار خون را تنظیم می‌کند.

تاثیر روی آرتریت روماتوئید
ثابت شده که کرفس می‌تواند روی مفاصل و غضروف‌ها اثرات بازسازی کننده داشته باشد.


اثرات آرامبخش
کرفس دارای مقادیر بالائی از انواع ویتامین‌های گروه B است. این ویتامین‌ها تاثیر شایانی روی سلامت و عملکرد مناسب سیستم عصبی دارند. به علاوه فاتالید که در مورد فشار خون هم به آن اشاره کردیم روی سیستم عصبی موثر است و باعث کمک به آرامش اعصاب می‌شود.

تاثیر روی کاهش چربی خون
از آنجا که کرفس دارای مقادیر بالائی فیبر محلول می‌باشد این نوع فیبر می‌تواند باعث کاهش سطح چربی‌های بد خون و در نتیجه به صورت بالقوه باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی شود. فیبر نامحلول موجود در کرفس هم به رفع مشکل یبوست کمک بسیار زیادی می‌کند.


تاثیر روی کاهش وزن
با توجه به کالری و میزان چربی و قند بسیار پائین کرفس و از طرفی فیبر بالای آن، کرفس می‌تواند به عنوان یک انتخاب مناسب، جایگاه ویژه ای را در رژیم غذائی افرادی داشته باشد که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند.
کرفس دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین C است که می‌تواند باعث افزایش جذب املاح کلسیم و آهن در بدن شده و نیز با خاصیت آنتی اکسیدانی خود باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش احتمال خطر ابتلا به عفونت شود. ولی به خاطر داشته باشیم که به علت قابلیت بالای اکسیدشوندگی ویتامین C بهتر است به قصد بهره گیری از خواص این ویتامین، کرفس را به صورت تازه و تاحدامكان خام میل نمائید. ضمنا كرفس مقداری اگزالات دارد كه مصرف فراوان آن می‌تواند برای كلیه غیر سودمند باشد.

یک نکته جالب درباره کرفس
سعی کنید پس از میل کردن کرفس، به صورت طولانی مدت در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرید، چون در کرفس ماده ای به نام پسورالن وجود دارد که با نور خورشید در بدن واکنش داده و می‌تواند مشکل ساز شود.
امیدوارم با خواندن این مطلب در مورد این سبزی مفید و شگفت انگیز برنامه مناسبی برای گنجاندن آن در رژیم غذائی‌تان ایجاد کنید تا از آثار مطلوب آن در مورد سلامتی تان بهره مند شوید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟