Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 01:34

کاربردهای کاغذ آلومینیومی در آشپزخـانه

کاربردهای کاغذ آلومینیومی در آشپزخـانه

کاغذهای آلومینیومی (فویل) موارد استفاده بیشماری دارند. این کاغذ به دلیل اینکه نازک است، به راحتی خم و لوله می‌شود و در عین حال نمی‌شکند. آن در برابر نور، اکسیژن، رطوبت و باکتری‌ها، مانع بسیار خوبی محسوب می‌شود. به همین دلیل از این نوع آلومینیوم در صنایع غ

1- استفاده در کابینت و کشوهای آشپزخانه
کاغذهای آلومینیومی را می‌توان با یک دستمال یا اسفنج ساده، به راحتی تمیز کرد. بنابراین بهترین پوشش برای کابینت‌ها و کشوهای آشپزخانه محسوب می‌شوند. درضمن به علت اینکه نور را منعکس می‌کنند، درون کابینت و کشوها را راحت‌تر می‌توانیم ببینیم.

2- برق انداختن ظروف نقره‌ای
اگر رنگ ظروف نقره‌ای‌تان تیره شد، با استفاده از کاغذ آلومینیومی می‌توانید آن را برق بیندازید. فقط کافی است ته یک کاسه شیشه‌ای را کاغذ آلومینیومی قرار دهید. قسمت براق کاغذ باید رو به بالا باشد. سپس دو قاشق چایخوری نمک و جوش شیرین و کمی آب داغ به روی آنها بریزید. اجازه دهید ظروف نقره‌ای به مدت 5 دقیقه یا بیشتر در این حالت باقی بمانند. پس از آن می‌بینید که ظروف نقره‌ای‌تان دوباره براق شده‌اند. البته اگر می‌خواهید ظروف نقره‌ای‌تان تیره نشوند و همانطور براق باقی بمانند، آن‌ها را درون کاغذ آلومینیومی نگهدارید. زمانی که کاغذ را به دور ظروف می‌کشید، مراقب باشید که هوا کاملاً خارج شود. سپس دو طرف کاغذ را بپیچید. بدین ترتیب ظروف، تیره نشده و براق می‌مانند.

3- نرم کردن شکر قهوه‌ای
اگر شکر قهوه‌ای‌تان سفت شده و به شدت به هم چسبیده است، دست از آن نکشید. آن را درون کاغذ آلومینیومی قرار داده و به مدت پنج دقیقه در دمای 150 درجه سانتیگراد قرار دهید و سپس شکر قهوه‌ای سفت، آماده استفاده می‌شود.

4- قیف خامه زن
اگر هنگام درست کردن کیک و شیرینی، قیف خامه زن در دسترس نداشتید، نگران نباشید. خیلی راحت و بدون دردسر می‌توانید با استفاده از کاغذ آلومینیومی قیف خامه زن آماده کنید. یک تکه کاغذ آلومینیومی برش زده و آن را به شکل قیف لوله کنید. سپس قسمت بالای قیف را به اندازه دلخواه باز کنید تا شکل قیف خامه زن را به خود بگیرد.

5- حفظ طول عمر سیم‌های ظرفشویی استیل

برای شستن تکه‌های چسبیده به ظروف، سیم‌های ظرفشویی استیل کاربرد بسیاری دارند. برای افزایش طول عمر این سیم‌ها می‌توانید پس از هر بار استفاده، آن را درون کاغذ آلومینیومی گذاشته و در فریزر نگهدارید. بدین ترتیب دچار زنگ زدگی نشده و مدت زمان طولانی‌تر باقی می‌مانند.

6- شستن ظروف
اگر سیم ظرفشویی استیل در دسترس ندارید، نگران نباشید. کاغذ آلومینیوم کار آن را برایتان انجام می‌دهد. کمی از کاغذ آلومینیومی را برداشته و مچاله کنید، سپس ظروف کثیف‌تان را بشویید.

7- تمیز نگهداشتن فر
تمیز نگهداشتن فر، بسیار پرزحمت است. اما با استفاده از کاغذ آلومینیومی می‌توانید به راحتی فر را تمیز نگهدارید. هنگام قرار دادن غذا در فر، کاغذ آلومینیوم را به روی ظرف کشیده و با این کار از کثیف شدن فر بر اثر ترشح آب موجود در غذا به اطراف فر جلوگیری کنید.


8- تیز کردن قیچی
قیچی‌ها پس از مدتی استفاده کند می‌شوند. کاغذ آلومینیوم را 6 - 7 بار، تا بزنید و سپس با قیچی لبه‌های کاغذ را چندین برش بزنید. بدین ترتیب قیچی‌تان کاملاً تیز می‌شود.

9- تمیز کردن گریل های فر
با استفاده از تکه‌ای کاغذ آلومینیومی می‌توانید به راحتی گریل و تکه‌های به جامانده از غذای کباب شده را تمیز کنید.


10- مراقبت از پای سیب
لبه‌های پای سیب را هنگام پختن با کاغذ آلومینیومی بپوشانید تا از بیش از حد قهوه‌ای شدن آن پیشگیری شود.

11- گرم نگهداشتن نان
اگر دوست دارید نانی را که روی اجاق گرم نموده‌اید تا موقع صرف غذا، همانطور گرم بماند، آن را درون کاغذ آلومینیومی نگهدارید. نان‌های تازه را ابتدا درون پارچه‌ای گذاشته و سپس دور آن را با کاغذ آلومینیومی بپوشانید. فویل می‌تواند تا مدتی نان را برایتان گرم نگهدارد.


12- سالم نگهداشتن موز

برای سالم نگهداشتن موز، ساقه‌های موز را با کاغذ آلومینیومی بپوشانید. این کار باعث می‌شود، موز مدت زمان بیشتری سالم بماند.


13- گرم کردن پیتزا

برای اینکه پیتزا درست گرم شود و خشک نشود، آن را درون تابه‌ای گذاشته و یک لایه کاغذ آلومینیومی را به روی ظرف بکشید و سپس با حرارت ملایم روی اجاق گاز به مدت چند دقیقه آن را گرم کنید.


14- ساخت قالب کیک
اگر هنگام درست کردن کیک و شیرینی، قالب مورد نظرتان را ندارید، می‌توانید با استفاده از کاغذ آلومینیومی، قالب دلخواهتان را درست کنید و مواد کیک و شیرینی را درون آن ریخته و در فر بگذارید.


15- پوشاندن لکه‌های فرسوده آینه
برای پوشاندن لکه‌های موجود در آینه‌های قدیمی که نمی‌خواهید دور بیندازید، می‌توانید تکه‌ای کاغذ آلومینیومی به پشت آینه بچسبانید. قسمت براق آن باید به پشت آینه بچسبد. با این روش لکه‌های آینه دیگر چندان نمایان نخواهند بود.


16- تمیز کردن جواهرات

داخل یک کاسه که ته آن را با کاغذ آلومینیومی پوشانده‌اید، کمی آب داغ بریزید و سپس به آن یک قاشق غذاخوری پودر رختشویی- بدون سفیدکنندگی- بیفزایید و کاملاً مخلوط کنید. سپس جواهرتان را به مدت یک دقیقه درون آن قرار دهید. پس از آن جواهر را کاملاً شسته و خشک کنید. می‌بینید که آن کاملاً براق شده است. در واقع نوعی واکنش شیمیایی به نام مبادله یون انجام شده و جواهر مورد نظرتان کاملاً براق می‌شود.


17- جابه جایی آسان مبلمان

برای کشیدن و جابه جا کردن مبلمان خانه، می‌توانید زیر پایه‌های مبلتان، کاغذ آلومینیومی قرار داده و مبل را به راحتی بکشید و جابه جا کنید. البته مراقب باشید تا قسمت تیره کاغذ را روی زمین بگذارید، زیرا این قسمت بیش از قسمت براق، لیزتر است.

18- گاهی اوقات وسایل باتری خور

به دلیل شل شدن باتری در جای خود، از کار می افتند. در اینگونه مواقع ممکن است فنری که باتری را سرجای خود محکم نگه می‌دارد، شل شده باشد. یک تکه بسیار کوچک کاغذ آلومینیوم برداشته و روی فنر بگذارید تا وقتی که باتری را سرجای خود می‌گذارید، بدون حرکت باقی بماند. در ضمن با این کار طول عمر باتری هم افزایش می‌یابد.


19- تمیز کردن شومینه

اگر به دنبال روشی آسان برای تمیز کردن شومینه‌تان هستید، از فویل استفاده کنید. دو لایه از کاغذ آلومینیومی ضخیم را در پایین شومینه قرار دهید. روز بعد می‌بینید که تمام خاکسترها روی آن جمع شده‌اند. وقتی خاکسترها سرد شدند، کاغذ را تا کرده و دور بیندازید.


20- اتو کردن لباس و تمیز کردن اتو

برای از بین بردن چروک‌های پارچه‌های ابریشمی، پشمی و ریون که نمی‌توان آنها را در معرض حرارت مستقیم قرار داد، یک ورق از کاغذ آلومینیومی را روی میز اتو بگذارید، سپس لباس را روی آن پهن کنید. با بخار اتو به سطح لباس، حرارت را از بالای پارچه عبور دهید. گرمای مرطوبی که از فویل به سطح لباس می‌رسد، چین و چروک‌های آن را از بین می‌برد. در ضمن هر وقت اتوی تان کثیف شد، آن را گرم کرده و روی سطح کاغذ آلومینیومی بکشید، اتو کاملاً تمیز می‌شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟