Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:46

دلایل خوابیدن پف کیک

دلایل خوابیدن پف کیک

یکی از مشکلاتی که در زمان پخت کیک خوابیدن پف کیک است که با آن مواجه می‌شویم و آن هم به علت رعایت نکردن نکته‌های کوچکی است که در این مطلب گفته شده است.

زیاد بودن مقدار بیکینگ پودر

چنانچه کیکتان پف زیادی کند، ولی پس از بیرون آوردن از فر پف آن می‌خوابد، یکی از مهم‌ترین دلایل آن زیاد بودن مقدار بیکینگ پودر است. برای پخت هر نوع کیکی بیکینگ پودر نیاز است و باید بیکینگ پودر سالم باشد. ولی مقدار آن نیز بسیار اهمیت دارد. بیکینگ پودر باید به مقدار لازم ریخته شود، نه زیاد و نه کم، چنانچه کم بریزید کیکتان پف لازم را نمی‌کند و بافت سفت می‌گیرد. چنانچه زیاد باشد کیک پف کاذب می‌کند و پس از خارج کردن از فر پف کیک می‌خوابد.

 

شوک وارد کردن به کیک

برای پیشگیری از خوابیدن پف کیک لازم است که پس از پخت به کیک شوک وارد نشود. چنانچه کیک را پس از پخت سریع از فر بیرون بیاورید، در حالی که هنوز بسیار داغ است و در محیط آشپزخانه به ویژه وقتی هوا سرد است، بگذارید، به کیک شوک وارد می‌شود و پف آن می‌خوابد.  برای اینکه این اتفاق نیفتد هنگامی که کیک پخت و فر را خاموش کردید، ۵-۶ دقیقه کیک داخل فر بماند تا به تدریج دمای آن پایین بیاید. بعد نیز قدری در فر را نیم باز بگذارید تا کیک آرام آرام سرد شود و بعد که حرارت افتاد آن را از فر بیرون بیاورید و از قالب خارج کنید.

 رقیق بودن خمیر کیک

چنانچه مقدار آرد دستور کیکتان کم باشد یا مقدار بیشتر از مایعات و مواد تر مثل: روغن، شیر، گلاب و تخم مرغ استفاده کنید. مواد کیک شل و رقیق می‌شود. این آبکی بودن زیاد مواد کیک باعث پف کاذب در کیک می‌شود و پس از پخت پف کیک می‌خوابد. پس تلاش کنید از دستورات مطمئن و امتحان شده استفاده کنید.

 

استفاده زیاد از شکر

استفاده زیاد از شکر پف کیک را کاهش می‌دهد، باید در مقدار استفاده از شکر توجه شود.

 

 پخت کامل کیک

چنانچه کیک را پیش از اینکه فر را خاموش کنید، امتحان نکنید که به طور کامل پخته یا نه و وسط کیک خمیری باشد، پف کیک می‌خوابد. زیرا بافت کیک هنوز به منسجم نشده و کیک آرام آرام پایین می‌آید و حالت به هم چسبیده و خمیری پیدا می‌کند.  برای همین همیشه پیش از خاموش کردن فر با یک خلال دندان یا یک کارد به وسط کیک بزنید، در صورتیکه چیزی به آن نچسبید یعنی کیک به طور کامل پخته است.

 کم یا زیاد بودن مقدار آرد

چنانچه مقدار آرد کم باشد نسبت آرد به مواد رقیق کیک کم باشد مایه کیک رقیق می‌شود و سبب می‌شود کیک درون فر پف کند اما به محض بیرون آوردن آن پف آن می‌خوابد.

 

باز کردن در فر

یکی دیگر از دلایل مهم خوابیدن پف کیک این است که: در هنگام پخت کیک در فر، توستر یا ماهیتابه را باز کنید. در این صورت نیز هوای سرد بیرون به کیک می‌خورد به کیک شوک وارد می‌شود و پف کیک می‌خوابد.تا زمانی که بوی کیک بلند نشده و ۴۰ دقیقه از زمان پخت نگذشته به هیچ عنوان در فر را باز نکنید.

 

 مخلوط کردن زیاد سفیده به مواد

زمان اضافه کردن سفیده مواد زیاد مخلوط شده است. 

نظر شما درباره این مقاله چیست؟