Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 13:19

نگهداری از مواد غذایی در یخچال

نگهداری از مواد غذایی در یخچال

نگهداری مواد غذایی مختلف در یخچال و فریزر نکاتی دارد که هر خانم خانه‌داری برای جلوگیری از کپک‌زدگی باید بداند. با ما همراه شوید تا این نکات را به شما بگوییم.

چند نکته مهم در رعایت بهداشت یخچال و فریزر

نگهداری غذا در یخچال به کند شدن رشد باکتری‌ها منجر می‌شود. اما قبل از آن باید از کارکرد صحیح یخچال خود مطمئن باشید. درجه حرارت باید 4 درجه سانتی‌گراد یا کمتر باشد. درجه حرارت فریزر باید 18 - سانتی‌گراد باشد. این درجه حرارت رشد بسیاری از باکتری‌ها را متوقف می‌کند. به‌طور مرتب دماسنج را تنظیم کنید و تا حد امکان در یخچال و فریزر را کمتر بازکنید.

 غذا را به‌طور صحیح بپزید و زمانی که به سالم بودن غذا مشکوک می‌شوید، آن را نخورید.

 با نزدیک شدن به فصل گرم سال، رعایت نکات بهداشتی در خرید و نگهداری مواد غذایی الزامی است.

 هنگام خرید غذاهای منجمد به تاریخ ساخت و انقضای درج‌شده روی محصولات به‌ویژه شیر و پنیر و غذای کودک دقت کنید.

 

نحوه صحیح نگهداری غذای پخته

غذاهای فاسدشدنی را سریع در یخچال قرار دهید. باقی‌مانده غذاها را در یخچال بگذارید و روی اجاق‌گاز یا میز آشپزخانه برای مصرف دیگر اعضای خانواده رها نکنید و در صورت نیاز به میزان لازم از یخچال بردارید و گرم‌کنید.

 

نگهداری کنسروها

تمام محصولات کنسروی، کمپوت و سس مایونز را پس از باز کردن در یخچال نگهداری کنید.

 

نگهداری از فرآورده‌های گوشتی

گوشت قرمز، مرغ، ماهی و فرآورده‌های دریایی را در ظروف مخصوص و در طبقات زیرین فریزر نگهداری کنید. از قرار دادن بیش‌ازاندازه مواد غذایی در داخل فریزر خودداری کنید تا هوای خنک به‌راحتی در گردش باشد.

بهداشت مواد غذایی

نگهداری صحیح مواد غذایی در منزل و پیروی از یک الگوی راهنمای مشخص می‌تواند تا حدود زیادی در حفظ سلامت این محصولات و درنتیجه سلامت افراد خانواده مؤثر باشد:

 ظروف نگهداری غلات دربسته باشد و در جای خشک و خنک نگهداری شود. مناسب‌ترین مکان برای نگهداری حبوبات فضاهای سرد و تاریک مانند داخل کابینت است. نور و حرارت بالا باعث ایجاد حالت کهنگی و تغییر طعم و خواص تغذیه‌ای حبوبات می‌شود.

 توصیه می‌شود نان مصرفی به شکل روزانه تهیه شود. اگر امکان چنین کاری نیست، باید نان به شکل اصولی قبل از قرار دادن در داخل نایلون خنک شود. بعد از خنک کردن نان می‌توان آن را در داخل نایلون تمیز قرارداد و در فریزر به مدت بیشتری نگهداری کرد.  قرار دادن نان در یخچال، روند بیات شدن آن را تسریع می‌کند. بنابراین بهتر است داخل یخچال نگهداری نشود.

 آرد را در محیط بسیار خنک یا در داخل بسته‌بندی مناسب به شکلی که رطوبت یخچال را جذب نکند، در یخچال نگهداری کنید.

 برای نگهداری میوه‌ها و سبزی‌ها در یخچال اول آن‌ها را بشوییم و بعد خشک و نگهداری کنیم. میوه‌ها و سبزی‌ها پس از شست‌وشو باید در یخچال نگهداری شود. در صورت کپک‌زدگی باید میوه و سبزی کپک‌زده از یخچال خارج شود، زیرا باعث انتشار آلودگی در یخچال می‌شود. ظروف نگهداری این مواد را نیز از یخچال خارج کنید و به‌دقت بشویید و ضدعفونی کنید.

  سبزی و میوه را نباید با نایلون در داخل یخچال قرارداد زیرا تعریق، امکان فساد را بیشتر می‌کند.

 تا زمانی که در شیراسترلیزه باز نشده است، در صورت نگهداری در شرایط خشک و خنک و به‌دوراز تابش مستقیم نور آفتاب، تا ماه‌ها قابلیت نگهداری در یخچال را دارد. چنان چه شیر پاستوریزه بیش از 48 ساعت در یخچال باقی بماند و علائم فساد و بریدگی در آن مشاهده نشود، قبل از مصرف آن را حداقل به مدت 10 دقیقه بجوشانید.

 بعد از باز کردن حلب پنیر، یا مواد غذایی و حبوبات کنسرو شده در ظرف فلزی باید آن‌ها را به ظروف نگهداری مناسب، مانند ظروف شیشه‌ای منتقل کرد. مواد لبنی را در سردترین قسمت یخچال نگهداری کنید.

 پس از باز شدن یخ گوشت، از انجماد مجدد آن باید اکیداً خودداری شود، ازاین‌رو مواد پروتئینی را باید به میزان موردنیاز برای مصرف از فریزر خارج کرد.

 روغن‌ها و چربی‌ها ترکیبات فاسدشدنی است و وجود رطوبت، مجاورت با اکسیژن هوا، آهن و مس، حرارت و نور باعث فساد روغن می‌شود، تا حد امکان پس از باز کردن در روغن، آن را در یخچال یا جای خنک نگهداری کنید.

 

فسادپذیرترین‌ها را بشناسید

مواد غذایی ازنظر فسادپذیری به سه گروه مواد غذایی با فساد‌پذیری بالا، نیمه فساد‌پذیر و دیر فاسد‌ شونده تقسیم می‌شود. انواع گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ به دلیل بالا بودن مقدار مواد مغذی، رطوبت بالا و آب فعال درون آن‌ها در معرض فساد بالاتری قرار دارد.

 

غذای مانده تا کی خوردنی است؟!

نگهداری طولانی‌مدت این مواد، به‌ویژه اگر شرایط استاندارد ذکرشده رعایت نشود، مسمومیت‌های بسیار شدید و طولانی‌مدتی را برای فرد در پی دارد که معمولاً از طریق میکروب کلوستریدیوم ایجاد می‌شود.

 

سردترین نقطه یخچال

برای پیدا کردن سردترین نقطه یخچال می‌توانید از انواع دماسنج‌ها کمک بگیرید. بااین‌حال با روشی بسیار ساده‌تر هم می‌توانید دمای بخش‌های گوناگون یخچال را پیدا کنید. به این صورت که چندین لیوان را پر از آب کنید و آن‌ها را در گوشه و کنار یخچال، از در آن گرفته تا انتهای طبقه اول، ابتدای طبقه دوم و حتی داخل کشوهای یخچال قرار دهید. بگذارید ۲۴ ساعت در جای خود بماند. سپس با تست میزان سردی آب داخل لیوان‌ها می‌توانید نقطه‌هایی را که موجب یخ‌زدگی و سردی بیشتر مواد می‌شود کشف کنید.

نظر شما درباره این مقاله چیست؟