Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 13:11

طرز تهیه حلوا ارده در منزل

طرز تهیه حلوا ارده در منزل

در گزارش زیر طرز تهیه حلوا ارده سنتی را به شما آموزش می‌دهیم.

 شاید در نگاه اول کمی سخت به‌نظر برسد، ولی طرز تهیه حلوا ارده سنتی در منزل بسیار آسان است و می‌توانید به سادگی و سرعت حلوا ارده درست کنید. حتی می‌تواند خیالتان راحت باشد که اگر طرز تهیه حلوا ارده سنتی را یاد گرفتید، به راحتی می‌توانید طرز تهیه حلوا ارده بروجرد، حلوا ارده با شیره انگور، حلوا ارده با شیر خشک و در یک کلام طرز تهیه حلوا شکری را یاد بگیرید، چون قاعده همه آن‌ها یکی است و تنها در مواد اولیه تغییرات جزیی وجود دارد. حتما می‌دانید که حلوا ارده در دسته دسر‌های ایرانی قرار دارد و معمولا به عنوان صبحانه مصرف می‌شود. از آنجایی که در حلوا ارده از کنجد بو داده (ارده) استفاده می‌شود به آن حلوا ارده گفته می‌شود. پس خود را آماده کنید تا طرز تهیه حلوا ارده سنتی خانگی در منزل را یاد بگیرید.

 

مواد لازم برای ۶ نفر

آرد گندم: ۲۱۰گرم

شکر: ۵۰۰ گرم

ارده: ۱۲۰گرم

آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

پودر گردو: ۱۰۰ گرم

پودر نارگیل: ۱۰۰ گرم

گلاب: ۳ قاشق غذا خوری

زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذا خوری

کره: به میزان لازم

پودر و خلال پسته: به میزان لازم

پودر هل: ۱ قاشق چای خوری


طرز تهیه

در اولین مرحله آرد را در تابه‌ای مناسب بریزید و روی شعله آرام تفت دهید، در حدی که طعم خامی آن گرفته شود، ولی رنگش تغییر نکند. سپس به آرد، ارده را اضافه کنید و به مدت پنج دقیقه با شعله آرام، تفت دهید. پودر نارگیل و پودر گردو را به مواد درون ماهیتابه، اضافه و با هم مخلوط کنید. وقتی مواد داخل ماهیتابه به خوبی یکدست شدند، شعله را خاموش کنید.

 

در یک ظرف جدا، شربت مخصوص حلوا ارده را درست کنید. ابتدا آب و شکر را مخلوط کنید و روی شعله بگذارید و به هم بزنید تا با هم حل شوند. بعد از اینکه حرارت آب و شکر بالا رفت، گلاب، زعفران دم کرده و هل را اضافه و زیر ظرف را خاموش کنید.

 

در صورتی که مواد درون ماهیتابه و شربت به دمای همسان رسیدند، آن‌ها را با هم مخلوط کنید. نگران میزان غلظت حلوا ارده خود نباشید. اگر بیش از حد انتظارتان غلیظ بود، به آن مقداری کره اضافه کنید و در صورتی که رقیق‌تر از آنچه می‌خواهید شد، مطمئن باشید که اگر آن را در یخچال بگذارید، خودش را می‌گیرد و سفت می‌شود. حلوا ارده تهیه شده را به مدت ۱۲ ساعت در یخچال قرار دهید و سپس به قطعات با اندازه دلخواه برش دهید.


فوت و فن‌های طرز تهیه حلوا ارده

*در تهیه حلوا ارده می‌توانید به‌جای شکر از شیره خرما، شیره انگور یا عسل استفاده کنید.

*در حلوا ارده خانگی می‌توان از شکلات، قهوه، وانیل و گلاب هم استفاده کرد. در صورتی‌که به آن پسته، بادام، فندق یا دانه کنجد اضافه کنید، حلوا ارده‌ای که درست کرده‌اید، تردتر و خوش‌طعم‌تر خواهد بود.

*حلوا ارده را در محلی خنک و به دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید.

 

 

خواص مفید و مضرات حلوا ارده

*حلوا ارده سرشار از پروتئین، چربی‌های اشباع نشده، کلسیم، آهن، منیزیم و استرول‌های گیاهی است.

 

*طبع ارده کنجد گرم و‌تر است و برای افراد سردمزاج مناسب خواهد بود و از آنجایی که خاصیت انرژی‌زایی بالایی دارد، غذای بسیار خوبی برای فصل زمستان است. همچنین ارده سرشار از کلسیم بوده و سبب استحکام و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود.

*مصرف بیش از حد ارده و حلوا ارده برای افرادی که مزاج گرم دارند زیاد توصیه نمی‌شود، اما ارده و حلوا ارده برای سردمزاجان یک غذای عالی است.

نکته

ارده و حلوا جزو فرآورده‌های کنجدی معروف شهر اردکان و یزد است و تاریخچه حلواسازی در ایران به دوره سلطنت شاه عباس صفویه می‌رسد. طرز تهیه حلوا ارده اردکان نیز با مدل سنتی که در بالا دستور آن آورده شد، یکسان است. البته طرز تهیه ارده شهر‌های شوشتر، ذزفول، بهبهان و قم هم بسیار مشهور است و یک پیشه‌ی قدیمی و خانوادگی در این شهر‌ها محسوب می‌شود.

نظر شما درباره این مقاله چیست؟