Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 07:47

طرز تهیه سیر ترشی فوری

طرز تهیه سیر ترشی فوری

در گزارش زیر طرز تهیه سیر ترشی هفت ساله را به شما آموزش می دهیم. بهار و تابستان فصل سیر‌های تازه، درشت و خوش‌طعم و از زمان‌های قدیم فصل انداختن سیر ترشی بوده است.

بهار و تابستان فصل سیر‌های تازه، درشت و خوش‌طعم و از زمان‌های قدیم فصل انداختن سیر ترشی بوده است. سیر ترشی را با مواد مختلف از سرکه سفید و سرکه قرمز گرفته تا نبات و رب انار و شیره انگور درست می‌کنند. در این میان سیر ترشی هفت ساله طرفداران فراوانی دارد. اما می‌دانستید برای درست شدن سیر ترشی هفت ساله واقعا نیاز نیست هفت سال صبر کنید؟


مواد لازم

سیر: ۱ کیلوگرم

سرکه بالزامیک: ۴ پیمانه

سرکه خرما: ۴ پیمانه

سویا سس: ۴ تا ۶ قاشق غذاخوری

 

 

طرز تهیه

برای درست کردن سیر ترشی هفت ساله با سرکه خرما و بالزامیک ابتدا باید بوته‌های سیر را خوب تمیز کنید و بشورید. حتما اجازه دهید تا بوته‌های سیر بعد از شستن خشک شوند تا سیر ترشی کپک نزند. وقتی بوته‌های سیر خشک شد آن‌ها را در یک قابلمه بریزید سرکه خرما و سرکه بالزامیک را به سیر‌ها اضافه کنید. شعله گاز را روشن کنید و اجازه دهید مخلوط سیر و سرکه روی شعله متوسط گاز بجوشد.

حین جوشیدن سیر و سرکه مراقب باشید که سیر‌ها له نشوند و زیاد هم نجوشند، چون خاصیت سیر با پختن زیاد و له شدن از بین می‌رود. در اواسط پخت سویا سس را هم اضافه کنید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه زمان جوشیدن تمام شود. بعد از ۱۵ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید مخلوط سیر و ترشی خنک شود. حالا سیر‌ها را به آرامی از قابلمه خارج کنید و در ظرف‌های مورد نظر بچینید. یادتان باشد ظرف‌های سیر ترشی حتما باید کاملا تمیز و شسته شده و کاملا خشک باشند. مخلوط سرکه را روی سیر‌ها بریزید. سرکه باید کاملا روی سیر‌ها را بپوشاند. درب ظرف را محکم ببندید و به مدت ۴۰ روز در یک جای خشک و خنک و تاریک نگه دارید.

طرز تهیه سیر ترشی هفت ساله در ۴۰ روز با رب انار


مواد لازم

سیر: نیم کیلوگرم

سرکه سفید: ۱ لیتر

رب اناز: به مقدار دلخواه (به جای رب انار از شیره انگور یا شیره خرما هم می‌توانید استفاده کنید)


طرز تهیه

برای درست کردن سیر ترشی هفت ساله با رب انار می‌توانید پوست سیر‌ها را جدا کنید یا به همان ترتیب با پوست درست کنید. بوته‌های سیر را بشورید و اجازه دهید کاملا خشک شوند. سیر و سرکه را در یک قابلمه بریزید و به مدت ۵ دقیقه بجوشانید. بعد از ۵ دقیقه رب انار یا شیره انگور و یا شیره خرما را هم اضافه کنید. مقدار این مواد به ذائقه شما بستگی دارد.

۵ دقیقه دیگر سیر و سرکه و رب انار را بجوشانید و در صورت دلخواه مقدار کمی هم نمک اضافه کنید (البته اضافه کردن نمک بسیاری از خواص سیر را به مرور زمان از بین می‌برد). بهتر است سیر‌ها نرم نشوند، چون تمام خاصیت خود را از دست می‌دهند. همین که سیر کمی نرم شد کافی است. شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید سیر‌ها کاملا خنک شوند. این مدل سیر ترشی را همان لحظه هم می‌توانید میل کنید. اما اگر اجازه نداده‌اید سیر‌ها اصلا نرم شوند بد نیست به مدت ۴۰ روز در دبه تمیز و در بسته و در جای خشک، خنک و تاریک نگهداری شوند.

 



خواص بی‌نظیر سیر ترشی برای سلامت بدن

*اگر ناراحتی قلبی یا فشار خون بالا دارید سیر ترشی بخورید. به گفته پزشکان مصرف ۶۰۰- ‍۱۵۰۰ میلی‌گرم عصاره سیر می‌تواند فشار خون را برای یک دوره ۲۴ هفته‌ای کنترل کند.

*اگر مبتلا به یبوست یا بواسیر هستید، معده و دستگاه گوارش ضعیف دارید و البته مزاج گرمی دارید بهتر است به جای سیر خام، سیر ترشی بخورید. ویتامین B موجود در سیر ترشی کارکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد.

*سیر ترشی مثل سیر یک ماده سرشار از آنتی‌اکسیدان و ضد سرطانی قوی است.

*برای پاکسازی کبد چرب سیر و سیر ترشی بخورید. سیر سبب کاهش کلسترول کل، کلسترول LDL (لیپوپروتئین با چگالی پایین)، کلسترول VLDL و تری گلیسیرید شده و سبب پاکسازی کبد چرب می‌شود.

*خروپف می‌کنید؟ سیر بخورید. سیر با کاهش میزان التهاب دستگاه تنفسی و لوزه‌ها سبب کاهش میزان خروپف می‌شود.

* سیر ترشی سرشار از ویتامین‌های B، C، پتاسیم، فسفر و آهن است.


منبع: مجله کوروش

نظر شما درباره این مقاله چیست؟