Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 07:15

نوشيدني‌هايي براي رفع استرس

نوشيدني‌هايي براي رفع استرس

براي سردردها و ميگرن‌هاي ناشي از اضطراب، نگراني، فشارهاي روحي و استرس، به چيزي نياز داريد كه اعصاب را آرام كرده و اثرات منفي آدرناليني را كه بيش از اندازه در بدن ترشح شده است، از بين ببرد و آن را خنثي كند.

براي سردردها و ميگرن‌هاي ناشي از اضطراب، نگراني، فشارهاي روحي و استرس، به چيزي نياز داريد كه اعصاب را آرام كرده و اثرات منفي آدرناليني را كه بيش از اندازه در بدن ترشح شده است، از بين ببرد و آن را خنثي كند.
نوشيدن آبميوه‌هاي طبيعي و تازه روشي سالم و مناسب براي ايجاد آرامش و تسكين اعصاب است. رژيم غذايي كه فاقد مواد آلي و معدني مانند آهن، كلسيم و منيزيم باشد، منجر به افزايش اثرات منفي ناشي از استرس مي‌شود؛ از اين‌رو تأمين و رساندن اين مواد مغذي به بدن، راه مناسبي براي سلامتي هرچه بیشتر است. علاوه بر موادي كه قبلاً به آن اشاره شد، مواد غذايي دیگری وجود دارند كه مي‌توانند اين مواد ضروري را براي بدن تأمين كنند؛ مانند: زنجبيل، آلوئه‌ورا، انواع دانه‌ها و مغزها، جوانه گندم و ميوه‌هاي خشك. آبِ ميوه و سبزيجات زير براي رفع استرس و سردردهاي ناشي از آن مفيد است:

کرفس 100 گرم
اسفناج 60 گرم
شاهی 20 گرم
جعفری 1 قاشق غذاخوري

همه مواد بالا را با يكديگر مخلوط كنيد و بنوشید. این معجون سرشار از آهن و كلسيم و براي آرام كردن اعصاب ناآرام و خسته مفيد است. استرس يكي از عوامل مهم سردردهای ميگرنی است و اين معجون با تقویت سيستم عصبي، استرس را كاهش مي‌دهد.

شيرسويا 120 ميلي‌ليتر
برگه زردآلو 6 عدد
سیب 1 عدد

براي تهيه اين آبميوه، برگه زردآلو را شب قبل در كمي آب سيب خيس كرده و روز بعد آن را با آب سيب و شيرسويا مخلوط کنيد. تركيب به دست‌آمده به علت داشتن زردآلو، حاوي آهن و به خاطر شيرسويا حاوي ويتامين و كلسيم فراواني است. شما مي‌توانيد بنا به ميل و سليقه خود از ساير ميوه‌ها نيز استفاده نمایيد؛ به عنوان مثال انجير خشك را كه در آب سيب خيس خورده است، با موز و شيرسويا مخلوط و ميل كنيد. اين نوشيدني سردردهاي ناشي از استرس را تسكين مي‌دهد.

تغييرات هورموني و نوسانات آن مي‌تواند يكي از علل مهم سردرد و ميگرن باشد؛ بنابراين با مصرف مواد غذايي تازه و طبيعي، همچون ميوه‌ها و سبزيجات، سردردهای خود را کاهش دهید. همچنين، از خوردن غذاهاي بسيار چرب پرهيز كرده و ميوه‌ها و سبزيجات را جايگزين آنها كنيد. از محصولات شيرسويا و غذاهاي حاوي فيبر فراوان نيز غافل نشويد. غلات كامل و سبوسدار، شيرسويا و مشتقات آن (ماست، پنير و...) براي تهيه نوشيدني‌هاي تنظيم‌كننده هورمون‌هاي بدن بسيار مناسبند. مواد غذايي حاوي كلسيم و منيزيم، مانند جوانه گندم، انواع مغزها و دانه‌ها، سبزيجات برگ پهن و سبز تيره، ماننده اسفناج و كاهو نيز از موادي هستند كه مي‌توانند ترشح هورمون‌هاي بدن را متعادل كنند و سردردها را تسكين دهند. مواد غذايي كه حاوی تركيبات طبيعي مدر (ادرارآور) مي‌باشند، مي‌توانند نوسانات هورموني قبل از يائسگي را تنظيم كنند كه انگور، هندوانه، خيار، كرفس،‌ جعفري، و بولاغ اوتي (شاهي آبي) از اين گروهند. سعي كنيد آب هندوانه و همچنین آب انگور را با چيز ديگري مخلوط نكنيد و آن را به صورت خالص بخوريد. البته در خوردن آب اين دو ميوه زياده‌روي نكنيد، زيرا حاوي قند فراوان هستند و اگر بيش از اندازه مصرف شوند، ممكن است ايجاد پف‌كردگي (آماس) كنند. آبِ ميوه‌ها و سبزيجات زير براي تنظيم ترشحات هورموني و رفع سردردهاي ناشي از نوسانات هورموني مفيد است:

كرفس 120 گرم
اسفناج يا كلم برگ 100 گرم
آب ليموترش مقداری

آب كرفس و اسفناج را گرفته و با آب ليموترش تازه مخلوط كنيد تا طعم و مزه بهتري بگيرد. از تركيب اين مواد با يكديگر معجوني به دست مي‌آيد كه سرشار از كلسيم و آهن است و مي‌تواند براي سردردهاي ناشي از دوره يائسگي و يا قبل از آن مفيد باشد.

شيرسويا100 ميلي‌ليتر
پودر وانيل کمی
دانه كنجد 1 قاشق چايخوري
عسل کمی براي شيرين كردن

ابتدا کمی وانیل را در شيرسويا حل کرده و سپس همه مواد را با هم مخلوط کنید. اين معجون خوشمزه براي صبحانه بسيار مناسب است. ايزوفلاون (isoflavones) موجود در شيرسويا مانند هورمون استروژن طبيعي عمل كرده و ترشح اين هورمون را تنظيم مي‌كند.

نظر شما درباره این مقاله چیست؟