Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 18:45

آنچه درباره چای آویشن باید بدانید

آنچه درباره چای آویشن باید بدانید

گرچه ممکن است مصرف در دوران حاملگی و شیردهی خطراتی در بر نداشته باشد، ولی چون مطالعات در این مورد کامل نشده، بهتر است زیر نظر پزشک مصرف شود.

دکتر محمدحسین صالحی سورمقی؛ متخصص گیاهان‌دارویی 

روش تهیه

2 گرم از پودر برگ آویشن را با یک لیوان آب جوشانده و پس از 15 – 10 دقیقه صاف کرده و بنوشید. داروهای گیاهی تهیه شده از آویشن، بیشتر به شکل مایع و شربت هستند که با استفاده از راهنمای دارو، باید مصرف شوند. همچنین به صورت تی‌بگ‌های مختلف، که معمولا حاوی 2 گرم پودر یا خرد شده برگ آویشن است، عرضه می‌شود. خواص دیگر آویشن عبارتند از: ادرارآور و ضدعفونی کننده مجاری ادراری.

موارد احتیاط

گرچه ممکن است مصرف در دوران حاملگی و شیردهی خطراتی در بر نداشته باشد، ولی چون مطالعات در این مورد کامل نشده، بهتر است زیر نظر پزشک مصرف شود.

مهم‌‌ترین اثرات گزارش شده

سقط‌کننده جنین، حساسیـــت‌زا، ضــددرد،

 ضد حساسیت، ضد آلزایمر، ضد آرتریت، ضد میکروب، ضد‌ سلولیت، ضد باکتری، ضد سرطان، ضد ادم،

ضد‌التهاب، ضد تب، ضد‌عفونی‌کننده، ضد اسپاسم، ضد قارچ، ضد کرم (به خصوص کرم آسکاریس)،‌ ضد احتقان، ضد سرفه، ضد نفخ، بهبوددهنده زخم‌های داخلی،‌ قابض، باز کننده برونش‌ها، معرق، خلط‌آور، کاهش‌دهنده چربی خون، کاهش‌دهنده پرفشاری خون، محرک سیستم ایمنی بدن،‌ حشره‌کش، کاهش‌دهنده ترشحات بزاقی، مسکن و محرک.

میزان مصرف

مقدار مصرف عادی آن برای افراد بالای یک سال،‌ 6 – 3 گرم برگ خشک، در یک نوبت و روزی 3 – 1 مرتبه تکرار این مقدار می‌باشد. کودکان کمتر از یکسال، 1- 5/0 گرم از گیاه یا معادل آن از فرآورده‌های آویشن را روزی چند مرتبه می‌توانند مصرف کنند. افزون بر این، دم کرده 5 گرم در 100 میلی‌لیتر آب، به عنوان غرغره یا دهانشویه و یا مصارف موضعی، توصیه شده است.

مصرف خوراکی آویشن دارای اثرات خلط‌آور و ضد سرفه خوبی است؛ به همین دلیل محصولات بسیاری، به ویژه به صورت شربت از آن تهیه شده است. همچنین در برونشیت و سیاه‌سرفه می‌توان از آن استفاده کرد. همچنین در بعضی محصولات موضعی، به عنوان ضد خارش، ضد میکروب، محلول‌های حمام و محلول‌های غرغره برای کاهش تورم دهان و گلو استفاده می‌شود. در طب عوام، بیشتر به خاطر اثرات مسکن، ضد اسپاسم و ضد نفخ، از آن استفاده می‌شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟