Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 14:23

دنیای دانــــه‌ها

دنیای دانــــه‌ها

دانه‌ها منبع پروتئين، چربي‌هاي غيراشباع و طيف گسترده‌اي از موادمعدنی و ويتامين‌ها هستند و به طور کلی از نظر‌ ترکیب مواد مغذی شبیه مغز دانه‌ها هستند.دانه‌هاي‌خوراكي انواع بسيار متعددي دارند كه مي‌توان آنها را به صورت خام و پخته به رژيم غذايي افزود. از آنجا

دکتـر‌ لادن گیـاهی؛ متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

چه مقدار مصرف كنيم؟

 مصرف 15 گرم دانه كدو تنبل 10 درصد از آهن مورد نياز زنان را تامين مي‌كند.

 مصرف 50 گرم دانه كدو تنبل بيش از نيمي از روي مورد نياز روزانه مردان را تامین می‌کند.

 يك قاشق غذاخوري دانه آفتابگردان، 6 ميلي‌گرم ويتامين E فراهم می‌کند.

فوائد كليدی

 کمک به حفظ سلامت غده پروستات

 برطرف کننده ناراحتي‌هاي روده‌اي

 کاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي

 کمک به پيشگيري از کم‌خونی ناشی از فقر آهن

 التیام علائم پسوریازیس و اگزما

دانه كرفس

دانه کرفس بسیار معطر است و معمولا از آن براي طعم دادن به آب گوجه‌فرنگی و خورش‌ها استفاده مي‌كنند. از آنجا که دانه كرفس به مقدار بسياركمي مصرف مي‌شود، ارزش غذايي قابل توجهی در رژیم غذايي ندارد.

دانه كدو حلوايي

 اين دانه غني از مواد معدنی از جمله روي، آهن و سلنيوم است. براي دسترسي بهتر بدن به منابع مغذي اين دانه بايد به خوبي جويده شود.

دانه بادیان رومی (انیس)

رومیان باستان از این دانه برای تهیه کیکی استفاده و براي هضم غذا آن را در پايان غذا سرو مي‌كردند.

دانه كتان

كتان، برخلاف سایر گیاهان دارای اسيد چرب غير اشباع امگا 3 است و از اين رو اهميت خاصي در ميان گياهان دارد. این چربی‌ها بیشتر در فرآورده‌‌های حیوانی، مانند ماهي‌هاي روغني یافت می‌شوند.

دانه آفتابگردان

دانه آفتابگردان بومي آمريكاي مركزي و کشور پرو و منبع غني ويتامين A است. مصرف منظم اين دانه به تقويت عملكرد سيستم ايمني كمك مي‌كند.

دانه شويد

 از روغن دانه شويد براي درمان سوء‌هاضمه استفاده مي‌شود. اين دانه معمولا همراه با كلم بروكسل و حبوبات پخته می‌شود تا به جلوگیری از ایجاد نفخ کمک کند.

دانه كنجد

 اين دانه غني از كلسيم است و طعمی شبیه مغز دانه‌ها دارد. از پودر و يا دانه کنجد بو داده در تهيه حلوا ارده استفاده مي‌شود.

دانه زیره

 گفته می‌شود که دانه زیره به ‌ترشح بزاق و در نتیجه عمل هضم کمک می‌کند.

دانه رازيانه

طعم و عطر این دانه مانند بادیان رومی بوده و سال‌ها است كه از آن به عنوان درمانی براي كاهش وزن استفاده مي‌شود. معمولا از پودر دانه رازیانه مستقيما بر روي غذاها و يا نان‌ها استفاده مي‌شود و یا آن را به ادويه كاري اضافه می‌کنند.

دانه هندوانه

اين دانه غني از منيزيم و تامين‌كننده مقادير خوبی آهن است. از آنجا كه تخم هندوانه حاوي عنصر روي و فولات نیز هست، منبع غذايي بسيار با ارزشي خصوصا براي گياهخواران محسوب می‌شود.

دانه پسيليوم

اين دانه‌ها خاصيت مليني دارند و مي‌توان آنها را به صورت كامل و يا به صورت عصاره پسيليوم مصرف كرد. بهتر است شربت پسيليوم به صورت سرد و به هنگام خواب مصرف شود.

ويژگي‌هاي شفابخشيمصارف سنتي

از دانه شنبليله در طب چيني، براي درمان ناتواني جنسي، کمک به برطرف شدن علائم مرتبط با سندرم پيش از قاعدگي و علائم يائسگي استفاده مي‌كنند. در گذشته از دانه كتان براي درمان قاعدگي نامنظم و تقويت قدرت بينايي استفاده مي‌كردند. در آسياي ميانه از جوانه دانه شنبليله براي درمان انقباضات عضلات شكمي، اختلالات معدي روده‌ای و تسهيل درد زايمان استفاده مي‌كنند. گياه شناسان غربي از دانه رازيانه براي درمان اختلالات گوارشي و افزايش ‌ترشح شير مادران و همچنین درمان دردهاي روده‌اي (كوليك) كودكان استفاده مي‌كنند. 

فواید خاص

مشکلات پروستات

 عنصر روي نقش بسیار حیاتی در حفظ سلامت غده پروستات دارد و مردان باید حداقل 10 ميلي‌گرم روي در روز مصرف کنند. با افزودن یک مشت دانه كدو حلوايي، كنجد، آفتابگردان و هندوانه به غلات صبحانه و یا مصرف آنها به عنوان ميان‌وعده مي‌توان حدود 1 ميلي‌گرم عنصر روي تامین نمود.

يبوست

دانه پسيليوم خاصيت مليني دارد و به بهبود علائم سندرم روده تحريك‌پذير کمک می‌کند. پسیلیوم با ایجاد توده مدفوع به حركت سریع مدفوع و دفع راحت‌تر آن از كولون كمك مي‌كند.

بيماري قلبي

دانه كتان، كنف و كدو حلوايي داراي اسيدهاي چرب امگا 3 هستند. اين مواد باعث رقيق شدن خون، کاهش تشکیل لخته خون و در نتیجه كاهش خطر بيماري‌های قلبي عروقي و سكته قلبي می‌گردند. دانه‌هاي آفتابگردان، كدو حلوايي و كنجد داراي اسيدهاي چرب امگا 6 هستند. این اسيدهاي چرب امگا 6 در بدن به پروستاگلاندين‌هایی تبديـل مي‌شوند که مي‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. از طرف ديگر، دانه آفتابگردان غني از ويتامين‌ A است که مانع از تخريب ديواره سرخرگ‌ها می‌شود.

كم‌خوني فقر آهن

دلیل اصلي احساس خستگي مزمن در بسیاری از گياهخواران، دريافت ناکافی آهن است. کمبود آهن نهایتا به کم‌خونی منجر می‌شود. دانه کنجد و دانه كدو حلوايي از منابع خوب آهن و کلسیم هستند. دانه هندوانه و آفتابگردان نیز دارای مقادیر مفیدی از این مواد معدنی هستند.

اگزما و پسوريازيس

مصرف‌تركيبي از دانه كتان،‌ كنف و كدو حلوايي مي‌تواند به حفظ سلامت پوست کمک کند. اين دانه‌ها مي‌توانند علائم التهابي مربوط به پسوريازيس را كاهش دهند. مصرف این دانه‌ها به همراه دانه كنجد و آفتابگردان كه از منابع اسيدهاي چرب امگا 6 هستند نيز مي‌تواند به بهبود اگزما كمك كند.

روغن دانه كنف

دانه گياهان خانواده كنف از منابع غني اسيدهاي چرب امگا 3 و امگا 6 هستند. روغن دانه کنف دارای 19 درصد اسيدهاي چرب امگا 3، 57 درصد اسيدهاي چرب امگا 6 و 2 درصد اسيد گامالينولنيك است. از این رو، این روغن مي‌تواند مقداري از اسيدهاي چرب ضروري توصیه شده برای بالغین را تامین کند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟