Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 02:59

مارچوبه‌بخورید!

مارچوبه‌بخورید!

آیا از ویژگی‌های درمانی و فواید گیاه مارچوبه اطلاع دارید؟ برای اینکه از ارزش غذایی و اثر این گیاه مفید بر روی سلامتی آگاهی پیدا کنید، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دکتر منصور ریسمانچیان؛ پزشک عمومی

کاهش فشارخون

مارچوبه حاوی کوئرستین، ایزورامتین و کامفرول است. این مواد از فشار خون می‌کاهند و باعث درمان التهاب می‌شوند.

بهبود افسردگی

وجود مواد مغذی در مارچوبه، به مبارزه با افسردگی، خستگی و کاهش درد قاعدگی کمک می‌کند.

کمک به درمان دیابت

مارچوبه با بهبود مقدار ترشح انسولین، باعث درمان دیابت می‌شود.

کمک به بینایی

مارچوبه، منبع خوبی از ویتامین A است که برای سلامت بینایی ضروری می‌باشد.

از بین بردن لکه‌های پوستی

یکی دیگر از مزایای استفاده از مارچوبه در رژیم غذایی شما این است که لکه‌های پوستی مانند آثار آکنه، جوش‌ها و علایم دیگر را کاهش می‌دهد و این مزیت مارچوبه به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C و ویتامین E در آن است.

مارچوبه، یکی از منابع اصلی پرو‌بیوتیک

مواد غذایی پرو‌بیوتیک که بیشتر در منابع غذایی گیاهی یافت می‌شوند، در دستگاه گوارش تجزیه نمی‌شوند و غذای مورد نیاز برای باکتری‌های روده مانند بیفیدوباکتر و لاکتوباسیلوس را فراهم می‌آورند.  این باکتری‌ها که از باکتری‌های پروبیوتیک می‌باشند تجزیه مواد در دستگاه گوارش را تسهیل می‌کنند و احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌های روده‌ای مانند سرطان روده، بیماری‌های التهابی روده و آلرژی را می‌کاهند.

ضد سرطان

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مارچوبه عبارتند از: ویتامین C، بتاکاروتن، ویتامین E، روی، منیزیم و سلنیوم. این مقادیر بالای مواد آنتی‌اکسیدانی، رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند و منجر به خواص ضدسرطانی می‌شوند.

مفید برای بیماری‌های قلبی و دیابت

مواد آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی موجود در مارچوبه، بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع‌2 و بیماری‌های قلبی را متوقف می‌کنند.

بهبود لوسمی با مارچوبه

یکی دیگر از زمینه‌های تحقیق در رابطه با مارچوبه، اثر آن بر بیماری لوسمی می‌باشد. لوسمی نوعی سرطان است که مغز استخوان را درگیر می‌کند و بر تولید گلبول‌های سفید خون اثر می‌گذارد. نکته قابل توجه این است که مارچوبه یکی از گزینه‌های اصلی برای درمان بیماری لوسمی و تهیه داروهای بر طرف کننده لوسمی می‌باشد.

بوی بد ادرار در نتیجه مصرف مارچوبه

برخی افراد بعد از مصرف مارچوبه، بوی بدی در ادرارشان ایجاد می‌شود. این افراد باید با وجود اثرات فوق‌العاده این گیاه، به دلیل اختلال ژنتیکی، مارچوبه را از رژیم غذایی خود حذف نمایند.

مضرات مارچوبه برای افراد مبتلا به نقرس و سنگ کلیه

افرادی که اختلالات مرتبط با پورین مانند تجمع اسید اوریک دارند، باید از مارچوبه که سرشار از پورین می‌باشد؛ اجتناب کنند. از شایع‌ترین اختلالات مرتبط با پورین، نقرس و سنگ‌های کلیوی اوراتی می‌باشد.

پیشنهادهایی برای گنجاندن مارچوبه در رژیم غذایی

استفاده از مارچوبه تازه در سالاد سبزیجات.

  مارچوبه پخته در پاستا، ماکارونی، لازانیا، پیتزا و ... . 

  اضافه کردن مارچوبه به املت، کوکو سبزی، خوراک مرغ و ... .

  اضافه کردن به انواع سوپ‌های سفید، سوپ سبزیجات و ... .

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟