Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:32

حفظ سلامتی هنگام آلودگی هوا

حفظ سلامتی هنگام آلودگی هوا

تحقیقات نشان داده است که خوراکی‌های حاوی ویتامین‌های C و Eمی‌توانند سیستم بدن، به ویژه راه‌های هوایی را، پاک نگهدارند. زیرا این خوراکی‌ها سرشار از آنتی اکسیدان بوده و خواص ضدالتهابی دارند. از این خوراکی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خوراکی‌های مناسب هنگام آلودگی هوا

روغن زیتون

آلفا-توکوفرول، که با نام ویتامین E، شناخته می‌شود در روغن زیتون به فراوانی یافت می‌شود و می‌تواند عملکرد شش‌ها را بهبود بخشد. اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون نیز در کاهش التهاب موثر است. بهترین روش هضم روغن زیتون و استفاده حداکثری از فواید آن، مصرف روغن زیتون با سالاد است. اما حرارت دادن روغن زیتون باعث تغییرات شیمیایی در ترکیبات آن شده و برخی از خواص سلامتی اش از دست می‌رود.

تخم کتان

تخم کتان، سرشار از فیتواستروژن و اسیدهای چرب امگا3 است. فیتواستروژن‌ها، خواص آنتی اکسیدانی دارند و می‌توانند در کاهش علایم آسم و دیگر واکنش‌های حساسیتی موثر باشند. می‌توانید هر روز به اسموتی، سالاد و یا غذاهای پخته تان، تخم کتان بیفزایید.

بروکلی

در یک تحقیق 12 هفته ای در دانشگاه جان‌هاپکینز، مشخص شد بدن افرادی که بروکلی مصرف می‌کنند، از سموم مربوط به ازن و همچنین ذرات معلق در هوا، پاک است. این دفع سموم، مدیون وجود نوعی ترکیب ضدسرطان به نام سولفورافان در بروکلی است. محققان برای رسیدن به این نتیجه، به گروهی از داوطلبان نوشیدنی حاوی آب، لیموترش، آناناس و پودر برگ‌های بروکلی و به گروهی دیگر از همین نوشیدنی اما بدون بروکلی دادند. بدن داوطلبانی که نوشیدنی شان حاوی بروکلی بود، بسیار بیش از گروه دیگر، آلاینده‌هایی چون بنزن و آکرولین را دفع کرده بود. همچنین علاوه بر مصرف بروکلی، دیگر سبزیجات برگدار نیز می‌توانند خطرات بیماری‌های مهلک، به ویژه سرطان‌ها، را کاهش دهند.

آووکادو و اسفناج

محققان کینگز کالج لندن، در خصوص فواید ویتامین E در کاهش اثرات مضر آلودگی هوا، به این نتیجه رسیدند که مصرف این ویتامین می‌تواند به بیماران تنفسی از جمله افراد مبتلا به آسم، کمک کند. آووکادو و اسفناج سرشار از ویتامین E هستند و می‌توانند اثرات آلودگی هوا را خنثی کنند.

گوجه فرنگی

از آنجایی که گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است، باید در رژیم غذایی قرار گیرد. لیکوپن، نوعی آنتی اکسیدان است که از ابتلا به بیماری‌های تنفسی پیشگیری می‌کند.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟