Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 10:20

روش تهيه‌ ی چلو

روش تهيه‌ ی چلو

پلو و چلو، از غذاهای اصیل ایرانی می‌باشند كه در طبخ آن‌ها، باید دقت كافی بكار برده شود، تهیه‌ی پلو و چلوی خوب، نیازمند هنر و سلیقه‌ی كدبانوی خانه است. پس، لازم است در پخت آن‌ها نهایت دقت صورت بگیرد.

اولین نكته‌ی مهم در تهیه‌ی برنج خوب و مرغوب، آن است كه دانه‌بلند، یك‌اندازه و باریك باشد. برای تشخیص برنج مرغوب، چنانچه دانه‌ی آن را زیر دندان قرار دهید، می‌باید كاملاً سفت باشد. چنین برنجی، از لحاظ قیمت گران‌تر از دیگر برنج‌هاست. ولی باید دقت داشته باشید كه ری برنج مرغوب، بیش‌تر از برنج نامرغوب و ارزان است. بنابراین، این تفاوت قیمت را، ری بیش‌تر برنج خوب جبران می‌كند.

نكته‌ی دیگر، خیساندن برنج است؛ ابتدا باید برنج را تمیز كنید. آن‌گاه آن را با آب ولرم بشوئید. سپس با آب گرم، آن را خیس كنید. مقدار نمك در خیساندن برنج، برای هر 1 كیلوگرم برنج 4 تا 5 قاشق سوپخوری است.

بهتر است حدود 2 بند انگشت آب روی برنج باشد تا هنگام خیس خوردن، سطح برنج بدون آب نماند. مدت زمان خیساندن برنج، حدوداً 10 تا 12 ساعت می‌باشد.

حالا قابلمه‌ی مناسبی را از آب پُر كنید و روی اجاق بگذارید تا بجوشد. بعد آب اضافی برنج را دور بریزید و برنج خیس‌خورده را به آب جوش بیفزائید و صبر كنید تا بجوشد.

پس از 5 دقیقه جوشاندن، قدری آب سرد به آن بیفزائید تا جوشیدن برنج متوقف شود. این كار، موجب قدكشیدن برنج می‌شود. مورد دیگر، ظرف طبخ برنج است كه می‌باید بزرگ و جادار باشد تا برنج روی هم انباشه و له نشود و به راحتی در آب بجوشد و آماده‌ی آبكش كردن شود.

حرارت برای جوشاندن برنج، می‌باید یكنواخت باشد و زیر دیگ یا قابلمه را بگیرد تا برنج كاملاً غُل بخورد. در آخر كه برنج آماده‌ی آبكش كردن شد، می‌باید مغز برنج نرم‌شده باشد. سپس آن را در آبكش بریزید، رویش قدری آب ولرم بپاشید تا نمك اضافی و لعاب برنج شسته شود. اینك در قابلمه‌ی مناسبی، قدری روغن بریزید و در صورت دلخواه سیب زمینی، نان و یا هر چیز دیگری كه دوست دارید، كف ظرف بگذارید. حالا برنج را درون قابلمه بریزید. اطراف آن را به صورت مخروط جمع كنید و با دسته‌ی قاشق، چند حفره در آن ایجاد نمائید. اكنون چلو را دم كنید. مدت دم كردن برنج پس از بخار كردن، حدود 40 تا 45 دقیقه است. می‌توانید در اواخر دم كشیدن، قدری روغن یا كره روی برنج بریزید.

یادآوری: برای تهیه‌كردن كته، بهتر است به ازای هر پیمانه برنج مرغوب 2 پیمانه آب، یك‌دوم قاشق چایخوری نمك و 25 گرم كره یا روغن در نظر بگیرید.

گفتنی است كه فرق بین پلو و چلو، در این است كه چلو، ساده است و با انواع خورش‌ها و كباب‌ها خورده می‌شود؛ ولی پلو مخلوطی از چلو و سبزی‌ها، حبوبات و یا هر مخلوط دیگری می‌باشد.

  • منبع: اعظم گلزارمنش
  • تاریخ: شنبه 10 آذر 1397 - 07:53
  • نویسنده: behnam
  • صفحه: فوت و فن
  • برچسب ها: پلو و چلو
  • بازدید: 1626

بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد