Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:19

مبانی  آشــپــزی، انواع پیاز

مبانی  آشــپــزی، انواع پیاز

پیاز یكی از ضروری‌ترین و رایج‌ترین طعم‌دهنده‌ها در تهیه و آماده كردن غذا است. پیاز و انواع آن- پیازچه، تره‌فرنگی، سیر، موسیر، و پیاز كوهی- مجموعاً به نام آلیوم شناخته می‌شوند. پیاز طعم و عطر خاص و مطبوعی به انواع غذا، اعم از آب مرغ، آب گوشت، سس‌ها و غذاه

 

 پیاز گرد و توپی شكل (Globe onions)

این نوع پیاز در سه رنگ قرمز، زرد و سفید و در اندازه‌های مختلف وجود دارد. پیازهای زردرنگ كه رایج‌‌ترین پیازها هستند، طعم و عطر زیادی دارند.  پیاز قرمزرنگ كه طعم نسبتاً شیرین دارد، برای تزئین در كنار غذاها مناسب است. پیاز سفیدرنگ معمولاً در تهیه انواع سوپ و خورش استفاده می‌شود. مكزیكی‌ها از این نوع پیاز در غذاهای خود بیشتر استفاده می‌كنند.

 پیاز ترشی (Pearl onions)

این نوع پیاز معمولاً سفیدرنگ است، اما در رنگ‌های قرمز و زرد نیز دیده می‌شود و از آن برای تهیه‌ی ترشی پیاز و یا تهیه‌ی انواع خورش استفاده می‌شود.

 

 پیاز كوهی (Shallots)

این پیاز پوستی بنفش‌رنگ دارد؛ اما خود گیاه به رنگ سفید است. فرانسوی‌ها از آن در غذاهای خود استفاده می‌كنند. پیاز كوهی طعم و عطر ملایم‌تری نسبت به پیاز دارد و می‌توان از آن به عنوان جایگزین پیاز نیز استفاده كرد.

 

 تره‌فرنگی (leek)

از تره‌فرنگی به عنوان جایگزین پیاز در بسیاری از خورش‌‌ها، سوپ‌ها و سایر غذاها می‌توان استفاده كرد تا طعم و عطر ملایم‌تر و مطبوع‌تری به غذا بدهد. همچنین می‌توان آن را به تنهائی نیز به صورت آب‌پز، بخارپز، كبابی و سرخكرده استفاده نمود.

 

 پیازچه (Scallion)

پیازچه كه به آن پیاز سبز نیز می‌گویند، دارای طعم نسبتاً شیرین و ملایمی است كه در سرتاسر سال یافت می‌شود (اما در فصل تابستان و بهار بیشتر دیده می‌شود). هرچقدر پیازچه‌ها باریك‌تر باشند، شیرین‌تر هستند. پیازچه‌ها معمولاً در تهیه انواع غذاهای آسیائی و چینی استفاده می‌شوند.

 

 ساقه‌ی پیازچه (Chives)

اگرچه از این پیازچه به عنوان نوعی سبزی در طبخ بعضی از خوراك‌ها استفاده می‌كنند، در گروه آلیوم‌ها قرار دارد. از این پیازچه می‌توان در تهیه‌ی انواع سوپ، سیب‌زمینی تنوری و غذاهائی كه با تخم‌مرغ و كره تهیه می‌شوند، استفاده كرد.

 

 سیر (Garlic)

از سیر می‌توان در تهیه‌ی انواع سالاد و سس به صورت خام و یا به صورت پخته در تهیه انواع خورش و سوپ استفاده كرد. اگر سیر را له و سپس خرد كنید، عطر و طعم بیشتری به غذا می‌دهد.

 

پوست گرفتن و برش زدن پیاز

1- با استفاده از یك چاقو، ابتدا قسمت ریشه‌ی پیاز را جدا كنید و سپس آن را در یك دست گرفته و با چاقوئی كه در دست دیگر دارید، پوست آن را بگیرید. 2- با استفاده از چاقوی سرآشپز پیاز را از طول به دو نیم كنید. 3- انتهای پیاز را در قسمت ریشه به شكل V از آن جدا نمائید. 4- حال هر یك از نیمه‌ها را از قسمت صاف و سطح آن روی تخته خردكن قرار داده و سپس به صورت خیلی نازك، پیاز را برش بزنید (slice).

بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد