Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:01

امگا 3؛ حیاتی در تمام زندگی

امگا 3؛ حیاتی در تمام زندگی

امگا 3؛ اسید چرب ضروری است. بدان معنا كه بدن ما برای ادامه حیات، به آن نیاز دارد كه حتما آن را از طریق تغذیه دریافت كند و خود قادر به ساختن آن نیست. بسیاری از بیماری‌های دنیای پیشرفته نیز در كنار عواملی چون آلودگی و كم‌تحركی زندگی صنعتی، از كمبود امگا 3 ن

در این مقاله به تعدادی ازاثرات امگا 3 در سلامت انسان‌ها اشاره می‌‌كنیم:

آسم و آلرژی كودكان

دانشمندان در تحقیقات انجام شده، ارتباطی را بین افزایش حساسیت و پیدایش آلرژی در صورت مصرف مقادیر بسیار امگا 6 یا مقادیر كم امگا 3 یافته‌اند كه سبب اختلال در یك اسید چرب غیر اشباع چندگانه شده است. مطالعاتی كه در دانشگاه سیدنی انجام شده است، نشان می‌دهد كودكانی كه به‌طور منظم ماهی‌های روغنی می‌خورند، نسبت به آنهائی كه خیلی كم از این مواد مصرف می‌كنند، چهار برابر كمتر در معرض ابتلا به آسم قرار دارند.

عملكرد مغز

محققان عقیده دارند كه كمبو د امگا 3 به معنی عدم انتقال صحیح و كامل پیام‌های عصبی در مغز است. به نحوی كه در اثر این اختلال شیمیائی فرایند یاد گیری با مشكل مواجه می‌شود.

پرخاشگری

نظر برخی از متخصصان بر این است كه فقر اسید‌های چرب ضروری زنجیره‌ی بلند امگا3 (یعنی EPA و DHA) ممكن است عامل ایجاد عصبانیت حین رانندگی و در زمان خرید و نیز سایر تظاهرات رفتارهای خشن در برابر دیگران، نقش داشته باشد.

افسردگی در افراد بالغ

در چندین مطالعه نشان داده شده است كه سطح خونی اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره‌ی بلند در افراد دچار افسردگی، پائین است. به علت آنكه اساس یك زندگی سالم در كودكی نهفته است، مصرف منظم و صحیح اسیدها ی چرب با زنجیره‌ی بلند امگا 3 از اوان زندگی، سبب محافظت از بدن در مقابل بسیاری از امراض امروزی می‌شود- امراضی كه منشأ بیماری‌های ناتوان‌كننده‌ی مزمن و علت مرگ‌های زودهنگام هستند.

حفظ سلامتی

در سال‌های 20 تا 40 سالگی، دورنمای بیماری‌های قلبی و سرطان، آشكارتر می‌شود و این بیماری از تهدیدی دوررس به خطری قریب‌الوقوع تبدیل می‌شود. با اضافه كردن غذاهای حاوی امگا 3 در رژیم غذائی می‌توان فرد را در برابر بسیاری از بیماری‌های تحلیل‌برنده كه در اثر شیوه زندگی و نوع رژیم غذائی پدید آمده است محافظت كرد.

بیماری‌های قلبی

شواهد زیادی بر نقش اسید‌های چرب با زنجیره‌ی بلند امگا3 در حفاظت از بدن در برابر حمله‌های قلبی و مرگ‌های ناگهانی تأكید دارند.

سرطان

تحقیقات نشان می‌دهد رژیم غذائی سرشار از امگا 3 می‌تواند از وقوع سرطان‌هائی مانند: پستان و پروستات پیش گیری، و از رشد تومور پس از ایجاد آن، جلوگیری كند.

آرتروز

مطالعات پزشكی نشان داده‌اند كه اسید‌های چرب با زنجیره‌ی بلند امگا 3 می‌توانند در درمان آرتروز مفید واقع شوند.

دید چشم

مطالعات نشان داده‌اند كه مصرف بالای اسید‌های چرب امگا 3 احتمال ابتلا به AMD (نوعی بیماری چشم) را كاهش می‌دهد.

 

منابع امگا 3

ALA (اسید آلفا لینولنیك)

بهترین منبع امگا 3‌های اسید آلفالینولنیك عبارتند از: روغن تخم كتان، روغن كلزا (كانولا)،  گردو و روغن گردو گیاهان مدیترانه‌ای، گیاه خُرفه، گوشت حیواناتی كه علف وحشی خورده‌اند و سبزی‌های دارای برگ‌های تیره. این اسید چرب ضروری را در غذاهای متنوع دیگری نیز مانند: سبزی‌ها و غذاهای فراوری‌شده می‌توان یافت ولی مقادیر آنها اغلب ناچیز است.

 DHA,EPA (اسید ایكوزاپنتانوئیك و اسیددكوزا هگزانوئیك)

این مواد بیشتر در جانداران دریائی یافت می‌شود. ماهی‌های روغنی از قبیل شاه‌ماهی، ماهی خال‌مخالی، ساردین‌ها، ماهی آزاد و قزل‌آلا بهترین منبع این مواد هستند.

بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد