Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 07:49

نقش بانوان در مصرف هوشمندانه انرژی در خانه

نقش بانوان در مصرف هوشمندانه انرژی در خانه

تاثیر روز افزون منابع انرژی در شکل گیری و رشد فرآیندهای اقتصادی و نیز ضرورت بهره برداری از این منبع باارزش، شناسایی و مطالعه عوامل تاثیرگذار بر مصرف انرژی را بر اهمیت می کند.

برچسب انرژی

برچسب انرژی، برچسبی است که بر روی وسایل مصرف کننده انرژی الصاق می‌شود و مصرف کننده را با میزان کارائی و مصرف انرژی آن وسیله آشنا می‌کند. این برچسب از

7 فلش رنگی که روی هر یک از آن‌ها یک حرف لاتین از  Aتا G درج شده که هر حرف و فلش رنگی نشانگر درجه‌ای از مصرف انرژی دستگاه می‌باشد. حرف A نشانگر کمترین مصرف انرژی و بیشترین کارائی و حرف G نشانگر بیشترین مصرف انرژی  و کمترین کارائی دستگاه است. برچسب انرژی در واقع به خریدار کمک می‌کند که، در هنگام خرید وسیله‌ای را انتخاب کند که در مقایسه با سایر وسایل موجود، مصرف انرژی کمتر و کارائی بیشتری داشته باشد. به طور مثال در یخچال و فریزر‌ها به ازای افزایش یک رتبه در برچسب انرژی، حدود 14 درصد صرفه جویی در مصرف برق می‌شود. در حال حاضر اکثر وسایل خانگی دارای ‌این برچسب می‌باشند.

 

وسایل سرمایشی

امروزه زنان در تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی و تربیتی نقش بسیار مهمی داشته و توانسته‌اند‌این وظیفه خطیر را متناسب با نیاز‌های هر زمان به نحو مطلوب انجام دهند. در حال حاضر جمعیت کشور ما بیش از 70میلیون نفر می‌باشد و تعداد خانواده‌های شهری و روستایی حدود 18میلیون خانواده می‌باشد. بافت اجتماعی – فرهنگی خانوار‌های‌ایرانی به گونه‌ای است که بانوان ما اصلی‌ترین نقش را در مدیریت خانه وتحکیم بنیاد خانواده ‌ایفا می‌کنند و بیشترین نقش را در تهیه و استفاده از وسایل خانه و ملزومات زندگی دارند. با وجود تعداد و تنوع وسایل برقی در خانواده‌ها (بیش از 20 نوع )، مادران فهیم و با درایت ‌ایرانی به عنوان مدیران اقتصادی خانواده لازم است تا ضمن بهره‌مندی از ‌این وسایل با استفاده صحیح، منطقی و به موقع از آن‌ها به راحتی هزینه‌های برق مصرفی خانواده خود را کاهش دهند و به اقتصاد کشور در راستای طرح هدفمندی یارانه‌ها  کمک شایانی نمایند. استفاده هوشمند از وسایل خانگی به معنی ‌این است که از هر وسیله‌ای به مقدار نیاز و به طور صحیح  استفاده کنیم. در‌ این مقاله ضمن  معرفی برچسب انرژی، با توجه به شروع فصل گرما، نکاتی در خصوص استفاده  بهینه از وسایل سرمایشی در منزل  بیان می‌گردد و در بخش ‌های بعدی به  بیان نکاتی در خصوص دیگر وسایل خانگی می‌پردازیم.

 

سرمایش در تابستان

موقعیت جغرافیائی ‌ایران و آب و هوای گرم کشور ما،کولر را جزو وسایل ضروری برای تأمین رفاه خانواده قرار داده است. کولر‌های آبی بسیار کمتر از کولر‌های گازی، انرژی برق مصرف می‌کنند.(550 وات در برابر 2000 وات). در حال حاضر بیش از 12 میلیون کولر آبی و 5/3 میلیون کولر گازی در کشور وجود دارد. هر روزه تقاضای استفاده از کولر‌های گازی در خانواده‌ها بیشتر می‌شود. در مورد کولر‌های گازی ذکر‌این نکته لازم است  که کارکرد ‌این دستگاه‌ها شباهت زیادی به یخچال دارد و فقط در مناطق گرمسیری و بسیار مرطوب باید مورد استفاده قرار گیرند و نسبت به کولر‌های معمولی نیازمند تعمیر و نگهداری بیشتری هستند.

 

توصیه‌های ضروری

با رعایت توصیه‌های زیر می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم از وسایل سرمایشی خود استفاده‌ی  بهینه‌ای داشته باشیم: ظرفیت برودتی کولر‌ها، باید متناسب با فضای مورد استفاده وشرایط آب وهوایی محل (از لحاظ دما ورطوبت) انتخاب شود. کولر‌های بزرگتر از حد نیاز، باعث مصرف بی‌مورد انرژی الکتریکی می‌شوند. نوع کولر را متناسب با مناطق آب وهوائی انتخاب کنید. از کولر‌های گازی برای مناطق گرم ومرطوب واز کولر‌های آبی برای مناطق معتدل استفاده کنید. حتی الامکان کانال کشی کولر از کوتاه ترین مسیر انجام شود. چنانچه کانال‌های کولر خارج از ساختمان قرار دارند حتما باید بوسیله عایق کاری با پشم شیشه یا عایق‌های دیگر از گرم شدن کانال‌ها و هدر رفتن سرما در اثر تابش مستقیم نور خورشید بر آن‌ها جلوگیری شود.

 در ‌این مورد حتی نصب یک سایبان ساده بر روی کولر و کانال‌ها موثر است. حتی الامکان هرساله نسبت به تعویض پوشال‌های کولر اقدام نمائید. تمیز کردن و رفع اشکال‌های کولر پیش از شروع به کار آن در فصل گرما، کارکرد کولر را بهبود می‌بخشد. مصرف انرژی آن را کاهش می‌دهد و از هدر رفتن سرما نیز جلوگیری می‌کند. استفاده‌ی بی‌مورد و یا همزمان از وسایل خانگی گرمازا مانند؛ اجاق، سماور، لامپ‌های متعدد و... باعث افزایش گرمای محل کار و سکونت می‌شود ونیاز به استفاده از کولر را افزایش می‌دهد. چنانچه امکان پذیر باشد باید از سیستم سرمایش موضعی استفاده گردد.

به‌این معنا که تنها به اتاق‌هائی که مورد استفاده قرار می‌گیرد هوای سرد را منتقل کنیم. به‌این منظور می‌توان دریچه‌های ورودی هوا به سایر اتاق‌ها را مسدود کرد. از روشن نگه داشتن مداوم کولر در طول روز پرهیز کنید و به ویژه تا حد امکان سعی کنید از دور آهسته کولر استفاده کنید تا فشار کمتری را دستگاه متحمل شود. هنگام خرید، دستگاهی را انتخاب کنید که دارای علامت استاندارد و بر چسب انرژی باشد و با توجه به برچسب انرژی دارای بالاترین درجه کارائی و بازدهی باشد.

کولر‌های گازی معمولاً دارای درجه‌ی تنظیم دما (تِرموستات)هستند. تنظیم دما بر روی دمای مناسب فصل گرما که  بین 18-22 درجه‌ی سانتیگراد است، باعث می‌شود تا هنگام رسیدن دمای اتاق به درجه دمای تنظیم شده، کولر به طور خودکار خاموش شود و بنابر‌این انرژی کمتری مصرف کند. در مورد کولر‌های آبی نیز، نصب یک ترموستات ساده در اتاق‌ها می‌تواند مقدار زیادی از مصرف انرژی را کاهش دهد. در روز‌های خیلی گرم با بستن در وپنجره و کشیدن پرده‌ها از ورود انرژی گرمائی بیشتر به داخل ساختمان خودداری کنید. هنگام ترک ساختمان در طول روز، سیستم سرمایش را خاموش کنید.

بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد