Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 16:18

ایده‌هائی نو برای چیدمان اتاق خواب

ایده‌هائی نو برای چیدمان اتاق خواب

اتاق خواب، بهترین جای خانه برای فراغت از دنیا، با تمام مشكلاتش است. جای تعجب نیست؛ چون كه اتاق خواب، هم آرامش بخش‌ترین قسمت‌ هر خانه است و هم ممكن است آزاردهنده‌ترین نقطه از خانه باشد.

جائی‌كه پُر از بدخوابی، تحریك‌های آلرژی‌زا و مواد شیمیائی است كه خطر آسم و سرطان را به دنبال دارد.

 وقتی از سر كار به خانه می‌آئید و دوباره فردا صبح خانه را ترك می‌كنید، بیش‌ترین زمان حضورتان در خانه، در اتاق خواب می‌گذرد و این، نشان می‌دهد كه كیفیت فضا و هوای اتاق خواب از دیگر قسمت‌ها مهم‌تر است. چون كه شما زمان بیش‌تری در آن‌جا سپری می‌كنید. اتاق خواب سبز رنگ، آسیب‌های ناشی از مواد شیمیائی را كاهش می‌دهد و هوای داخل اتاق را بهبود می‌بخشد. شما می‌توانید با ایجاد چند تغئیر كوچك اما مهم، شب‌ها راحت‌تر در اتاق‌تان به خواب بروید.

 نیازی به انقلاب بزرگ و اساسی در اتاق خواب نیست تا آن‌را سبز كنید. گاهی كوچك‌ترین تغییرات، بزرگ‌ترین اثرات را به همراه دارد. به جای چراغ‌هائی كه نورهای تابان دارند و با نورشان چشم را می‌آزارند، از چراغ‌های حباب دار سقفی و لامپ‌های كوچك مخصوص چراغ خواب استفاده كنید تا هم انرژی كم‌تری مصرف شود و هم نور مستقیم به چشم‌هایتان برخورد نكند.

وقتی سخن از پاكسازی مواد شیمیائی و اثرات آن در اتاق خواب به میان می‌آید، همه‌ی ما بلافاصله به یاد انواع افشانه‌ها و عطرهائی می‌افتیم كه غالباً خانم‌ها در اتاق خواب مصرف می‌كنند. این مواد شیمیائی، روی وسایل اتاق و حتی لیوان آبی كه در اتاق است، می‌نشینند و باعث افزایش خطر آسم می‌شود.

 خانم‌هائی كه بیش‌تر از دیگران از عطر و ادكلن استفاده می‌كنند، بیش‌تر در معرض ابتلا به سردرد و افسردگی هستند. بنابراین استفاده از محصولات پاك‌كننده‌ی سبز در فضای اتاق خواب، یك تغییر مثبت و اساسی است. بهترین و ارزان‌ترین پاك‌كننده‌ها، از سركه‌ی سفید و جوش شیرین به دست می‌آید.

 

دنیای خود را سبز كنید!

رنگ سبز، تنوع بسیار زیادی دارد و  بهترین رنگ برای چیدمان داخل اتاق خواب است. برای اتاق خواب كودكان، سبز نعنائی بهتر است و برای اتاق خواب بزرگ‌ترها، سبز زیتونی. اتاق خواب، خصوصی‌ترین بخش هر خانه است. لذا باید بیش‌تر از بخش‌های دیگر آرامش و راحتی داشته باشد.

 سبز زیتونی، رنگی است كه معمولاً در اتاق خواب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم منحصر به فرد است و هم زیبا و آرام‌بخش. برای آن‌كه سبز زیتونی در دیوارهای اتاق خواب بیش‌تر جلوه داشته‌باشد و حالتی رویائی به اتاق خواب بدهد، سه دیوار اتاق را سبز زیتونی كنید و یك دیوار را قهوه‌ای شكلاتی. این تركیب است از رنگ دیوارها، اتاق خوابتان را به ظاهر جنگل و درختان شبیه می‌كند. رنگ دیوارهای اتاق خواب را بنا به شخصیت، هدف و نیازتان انتخاب كنید.

 با در نظر گرفتن مبلمان اتاق خواب و پرده‌ها، برای بهتر به نظر آمدن اتاق، رنگ مناسب را انتخاب كنید. بهتر است سقف اتاق سفید باشد تا هم نور را منعكس كند و هم اتاق را بزرگ‌تر و روشن‌تر نشان دهد.

 اگر از كاربرد رنگ‌های تیره‌تر ترس دارید، بهتر است رنگ‌های روشن را انتخاب كنید. اگر می‌خواهید با كمك دیوارهای اتاق خواب عشق بیش‌تری را به آن‌جا بیاورید، از رنگ صورتی استفاده كنید. اگر می‌خواهید حالتی روحانی به اتاق خوابتان ببخشید و آن‌جا را به مكان دنجی برای مدیتیشن و یوگا تبدیل كنید، بهتر است از رنگ‌های روشن، با سایه روشن‌های آبی استفاده كنید. اگر می‌خواهید در اتاق خوابتان احساس سلامت بیش‌تری كنید و بر افسردگی‌ها چیره شوید، از رنگ زرد استفاده كنید. رنگ زرد، رنگ انرژی‌زا، مثبت و زندگی بخش است.

 رنگ قرمز در اتاق خواب، باعث كاهش احساس راحتی می‌شود و ایجاد تحریك می‌كند. اگر از بیماری سرطان رنج می‌برید، اتاق خوابتان را سبز نكنید. زیرا رنگ سبز باعث افزایش رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. اگر مستعد ابتلا به افسردگی هستید، از رنگ آبی برای اتاق خوابتان استفاده نكنید. كسانی هم كه مشكل ارتباطی دارند، بهتر است از این رنگ استفاده نكنند.

 

پرده اتاق خواب

پرده نه تنها از تابش نور مستقیم خورشید به اتاق خواب جلوگیری می‌كند، بلكه باید به شما احساس امنیت و خلوت بیش‌تری نیز بدهد. علاوه بر این موارد، پرده‌ی اتاق خواب بیش‌تر از هر چیز دیگری به اتاق خواب شما جلوه و زیبائی می‌دهد. ابتدا باید بدانید كه چه پرده‌ای را بیش‌تر می‌پسندید؟ چه نوع پرده‌ای به اتاق خوابتان تازگی و شادابی می‌دهد. پرده را متناسب با كلیه‌ی چیزهائی كه در اتاق خوابتان است، انتخاب كنید؛ به‌طوری‌كه با رنگ دیوارها نیز هماهنگی داشته باشد. در عین حال، موقعیت منحصر به فرد خود را نیز حفظ كنید.

 

دوست دارید پرده‌هایتان چشمگیر باشند یا ساده و بی‌آلایش؟

وقتی كه مدل پرده را انتخاب كردید، باید به رنگ آن بیندیشید. اگر می‌خواهید در اتاق خوابتان فقط احساس آرامش و راحتی كنید، از رنگ‌های آرام بخش‌تر استفاده كنید. اگر نمی‌خواهید جلوی تابش نور خورشید را به اتاق بگیرید، از پرده‌هائی با پارچه‌های مشبك استفاده كنید؛ وگرنه از پرده‌هائی با پارچه‌های ضخیم بهره بگیرید. بهتر است پرده‌ی اتاق خواب ضخیم باشد تا از ورود انرژی‌های منفی خارج از خانه به داخل اتاق تا حدودی جلوگیری كند و با آرامش بیش‌تری استراحت كنید.

 

روشنائی اتاق خواب

اتاق خواب‌های تاریك‌تر، برای خواب مناسب‌ترند و اتاق خواب‌هائی كه نور بیش‌تر دارند، برای فعالیت‌های دیگر مثل مطالعه‌كردن مناسب‌اند. نور اتاق خواب به دو صورت است؛ یا كم نور است و نسبتاً تاریك و یا حالتی چشمگیر دارد.

قبل از خرید چراغ اتاق خواب، اتاق خواب خود را اندازه‌گیری كنید. نور پخش‌شده در فضای اتاق خواب، باید به‌اندازه و كافی باشد نه بیش‌تر و نه كم‌تر. نور اتاق باید آنقدر باشد كه در نیمه‌های شب بتوانید لیوان آب را از روی گنجه بردارید و آب بنوشید و یا این‌كه قبل از خواب كمی مطالعه كنید. ابتدا مشخص كنید كه در اتاق خوابتان قرار است چه كاری انجام دهید. بعد نور آن را انتخاب كنید. از لامپ‌های خیلی‌ مات و كدر استفاده نكنید. نور اتاق خواب، مستقیماً بالای تختخواب نباشد؛ چرا كه در حال دراز كشیدن نور به چشمتان می‌خورد و احساس ناراحتی می‌كنید. اگر تختخواب وسط اتاق خواب است، بهتر است از چراغ‌های كار شده در قسمت تاج تختخواب استفاده كنید.

 از چراغ‌های رومیزی نیز می‌توانید برای روشن كردن گوشه‌های اتاق استفاده كنید. اغلب اتاق‌ها را با چراغ مركزی - كه روی سقف اتاق نصب می‌شود- روشن می‌كنند. بهتر است چراغ مركزی اتاق، به حالتی پوشانده و مخفی باشد، چه با حباب چه با هر چیز دیگری، تا نور لامپ به‌طور مستقیم به چشم نخورد. اگر عادت دارید قبل از خواب كمی مطالعه‌كنید، از چراغ‌های رو‌میزی در كناره‌های تختخواب و یا چراغ دیواری استفاده كنید. اگر همسرتان اذیت می‌شود، حتماً از چراغ رومیزی سمت خودتان استفاده كنید و چراغ دیواری را روشن نكنید.

 

اتاق خواب‌های بزرگ!

در اتاق خواب‌های بزرگ، می‌توان به راحتی از نورها و رنگ‌های مختلف استفاده كرد. در اتاق خواب‌های بزرگ، احساس آزادی بیش‌تری خواهید داشت. می‌توانید در یك یا دو گوشه از اتاق چراغ رومیزی بگذارید. پنجره‌ها پهن‌تر و بزرگ‌ترند. بنابراین زاویه‌ی دید بهتری ایجاد می‌كنند. برای اتاق خواب‌های خیلی بزرگ، زرد، رنگ مطلوبی است. در چنین اتاق‌هائی، حتماً تختخواب را در قسمت مركزی اتاق بگذارید و از دو روشنائی در دو طرف آن استفاده كنید. خریدن یك چراغ خواب، برای اتاق خواب مشكل بزرگی نیست، اما اگر آگاهی كافی از میزان متناسب نور اتاق خواب نداشته باشید، حتماً سردرگم خواهید شد.

 

اتاق خواب‌های كوچك!

در اتاق خواب‌های كوچك، باید از فضائی كه در اختیار دارید، حداكثر استفاده را داشته باشید. خوشبختانه راه‌های مختلفی وجود دارد كه می‌توانید با استفاده از آن‌ها اندازه‌ی اتاق خوابتان را بزرگ‌تر از آنچه كه هست نشان دهید، مثلاً: برای رنگ آمیزی اتاق‌های كوچك، از رنگ‌های خنثی و روشن استفاده كنید و رنگ‌های تیره را برای اتاق‌های بزرگ در نظر بگیرید. این رنگ‌ها، اتاق را بزرگ‌تر و روشن‌تر نشان می‌دهند. برای انتخاب مبلمان اتاق‌خواب‌های كوچك، بهتر است از انواع كوچك‌تر آن‌ها استفاده كنید. (اصلاً از جارختی‌های بزرگ در اتاق‌خواب‌های كوچك استفاده نكنید. رنگ پرده را، متناسب با رنگ دیوار و وسایل انتخاب كنید.)

انتشار بعد از تایید مدیر