Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 01:41

ایده‌هائی نو برای آشپزخـانـه‌ای زیـبا

ایده‌هائی نو برای آشپزخـانـه‌ای زیـبا

معمولاً آشپزخانه مركز خانه محسوب می‌شود. در طول تاریخ و در هر فرهنگی همین‌گونه بوده و هست. یك ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: خانه همانجائی است كه قلب در آن می‌تپد و آشپزخانه منبع اصلی گرمای خانه است.

 اگر در بخش‌های دیگر خانه از منابع گرمائی استفاده می‌شود، جنبه تزئینی دارد اما گرمای آشپزخانه، خانواده را دور هم جمع می‌كند چرا كه همه می‌خواهند این نیاز اصلی خود یعنی خوراك را در این مكان فراهم سازند. در فرهنگ‌های شرقی، آشپزخانه را مكان مقدسی می‌دانند، جائی كه سلامت خانواده از درون آن می‌تراود. بنابراین غذاهائی كه در این مكان پخته می‌شود نیز قابل احترام هستند. طراحان دكوراسیون بر این باورند كه بهترین مكان برای آشپزخانه همیشه پشت خانه است یعنی نقطه مقابل ورودی خانه. این اتاق نسبتاً كوچك چهارگوشه چیزهای مهمی را در خود جای می‌دهد مثل اجاق، یخچال و فریزر، ماشین ظرفشوئی، مایكروویو، سینك و ...، بهتر است كه آشپزخانه خصوصاً در جائی كه غذا تهیه می‌كنید از نورهای قوی‌تر استفاده كنید و در عوض نوربخش غذاخوری را ملایم و كمتر كنید. اگر چنانچه در مراحل اولیه ساخت خانه‌تان هستید، می‌توانید از این ایده‌ها كمك بگیرید.

 

كف ‌پوش

تقریباً تمام انواع كف‌پوش‌ها برای كف آشپزخانه مناسب هستند. چوب پنبه، سرامیك و سنگ و ...، همگی مناسب آشپزخانه هستند. اگر در محیط خانه و آشپزخانه مقدار زیادی گل و گیاه خشك و یا مصنوعی گذاشته‌اید و یا آنها را از سقف آویزان كرده‌اید، همگی را جمع‌آوری كنید و دور بیندازید و یا اینكه اگر فعلا نیازی به آنها ندارید در انبار خانه‌تان نگهداری كنید. كف پوش‌های طرح‌دار باعث می‌شوند تا فضای آشپزخانه بزرگ‌تر به نظر برسد. اگر از فرش و قالیچه برای آشپزخانه‌تان استفاده می‌‌‌كنید بهتر است كه از فرش‌های ساده و با نقش و نگار كم استفاده كنید. به طور كلی آشپزخانه به دو شكل و حالت طراحی می‌شود. رنگ‌های روشن با كابینت‌هائی كه طرح چوب طبیعی دارند، باعث روشن‌تر شدن و بزرگ‌ به نظر رسیدن فضا می‌شوند. كابینت‌های تیره با نورهای كم‌ و اندك كه بیشتر مختص طرح‌های قدیمی‌تر آشپزخانه است، فضائی شبیه غار را ایجاد می‌كنند.

این روزها آشپزخانه‌ها كاربرد بیشتری پیدا كرده‌اند و نمی‌توان آنها را محدود به فضائی برای تهیه و پخت غذا كرد بلكه بسیاری از مردم به علت كوچك‌تر شدن فضای داخلی خانه‌ها از آشپزخانه‌ها برای سایر فعالیت‌ها نیز استفاده می‌‌‌كنند. مثلاً در آشپزخانه كتاب یا روزنامه می‌خوانند. به هر حال از طرحی كه برای آشپزخانه خود استفاده می‌كنید، مقدار نورها و رنگ دیوارها و كابینت‌ها بستگی به نظر خودتان دارد. از قدیم گفته‌اند كه دانش از طریق یاد گرفتن به دست می‌آید و بهترین معلم تجربه است. شما آشپزخانه‌های مختلف را در منزل نزدیكان می‌بینید، به نمایشگاه‌ها سری می‌زنید، از مجلات و كتاب‌های مربوط به طراحی دكوراسیون آشپزخانه استفاده می‌كنید تا از میان آنها هر كدام كه بیشتر مناسب سلیقه‌ی خودتان و اندازه و شكل آشپزخانه‌تان است را انتخاب كنید.

 

ایده‌هائی جدید برای طراحی آشپزخانه

تا می‌توانید آشپزخانه را از در ورودی دورتر بنا كنید، بهترین قسمت بخش جنوب شرقی خانه است. وقتی كه وارد خانه می‌شوید، اگر بلافاصله چشمتان به آشپزخانه بیفتد، مسلماً اولین چیزی كه به سراغش می‌روید خوردن بعضی چیزهاست بعید نیست كه دچار پرخوری شوید. بهتر است كه تمام وسایل آشپزخانه لبه گرد باشند و از تیزی‌ها تا جائی كه ممكن است كم كنید. بهترین رنگ‌ها برای آشپزخانه سبز، نارنجی، قرمز و صورتی هستند.

 

روشنائی آشپزخانه (نور)

بهتر است كه در آشپزخانه از نورهای قوی و طبیعی‌تر استفاده كنید. اگر میز غذاخوری در آشپزخانه قرار دارد باید از نورهای مختلف استفاده كنید تا به هنگام آماده كردن غذا از نور بیشتر و به هنگام خوردن آن از نور ملایم‌تر استفاده كنید.

 

نور د‌ر آشپزخانه

استفاده از نورهای مختلف در آشپزخانه، به فضا حالت سایه روشن می‌دهد و باید به دقت از رنگ‌ها و نورها استفاده كنید. استفاده از نور در فضای كوچك‌تر آسانتر است. آشپزخانه‌های بزرگ‌تر نیاز به نور بیشتر دارند. برخی از نورها برای انجام كارهای خاص مصرف می‌شوند. مثل وقتی كه روی اجاق غذائی درست می‌كنید و یا در سینك ظرفشوئی، ظرف می‌شوئید. در چنین مواقعی زیر كابینت‌ها، لامپ‌های مخصوص و تقریباً كم نور بسته می‌شود. گاهی اوقات می‌خواهید با استفاده از برخی نورها توجه بیننده را به كابینت‌ها و یا برخی وسایل گذاشته شده در ویترین آشپزخانه جلب كنید، معمولاً از لامپ‌های LED در قسمت‌های بالائی كابینت‌ها و داخل ویترین‌ها برای این منظور استفاده می‌شود. بخش دیگری از نورهای آشپزخانه مربوط به قسمتی است كه در سقف آشپزخانه به كار می‌رود. نور سقف روی تمام وسایل آشپزخانه روشنائی و سایه‌ی روشن ایجاد می‌كند. آشپزخانه شما با استفاده از رنگ و نور مناسب از یك فضای معمولی به یك فضای فوق‌العاده تبدیل می‌شود. نورهای مناسب آشپزخانه، شما و اهالی خانه‌تان را به سمت خود می‌كشاند. و فرصتی را فراهم می‌سازد تا بیشتر در كنار هم باشید. نورهای كم و سایه روشن فضای رمانتیكی را ایجاد می‌كنند. اگر بالای میز غذاخوری از لامپ استفاده شود فضای آشپزخانه را بیشتر از آنكه به یك آزمایشگاه شبیه كند، به یك اتاق واقعی تبدیل می‌كند.

 

كابینت‌ها

كابینت‌های مدرن و جدید اغلب بدون قاب هستند. درهای كابینت‌های قدیمی‌تر به صورت عمودی باز می‌شد و در اغلب موارد تك رنگ نبودند، اما كابینت‌های جدید از قسمت پائینی و به صورت عرضی درهایشان باز می‌شود. كار كردن با این كابینت‌های جدید آسان‌تر است، چرا كه از تجملات قبلی خبری نیست. مهم نیست كه آشپزخانه‌تان بزرگ باشد یا كوچك، مهم این است كه این بخش خانه اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا افراد یك خانواده را دور هم جمع می‌‌كند. در واقع روح خانه نیز در آشپزخانه است. بی شك تأثیر رنگ روی ذهن و روح افراد، موضوعی است كه سال‌ها پیش توسط روانشناسان به اثبات رسیده است. تأثیر رنگ‌ها روی افراد مختلف بستگی به احساسات آنها نیز دارد. با آگاهی از اثرات هر رنگ می‌توانید رنگ مناسب دیوارهای آشپزخانه و كابینت‌ها را مناسب با سلیقه خود مشخص كنید.

 

تأثیر رنگ بر محیط

رنگ نارنجی: رنگ نارنجی ارتباط مستقیمی با خوردن، پرخوری و احساس سیری دارد. در اكثر رستوران‌ها از رنگ قرمز و نارنجی و یا نورهائی به رنگ‌های گرم استفاده می‌شود، تا اشتهای مشتریان تحریك شود. در واقع رنگ نارنجی برای آشپزخانه یك رنگ مناسب است، چرا كه به راحتی می‌توان فضائی را كه رنگ غالب آن نارنجی است، تزئین نمود.

قرمز: قرمز، گرسنگی و گرما را القاء می‌كند. می‌توانید برخی از وسایل آشپزخانه خود را با رنگ قرمز تزئین كنید و یا اینكه از این رنگ استفاده كنید، چرا كه حتی انتخاب‌های كوچك این رنگ نیز باعث تحریك می‌شود. اما بهتر است كه از این رنگ همانند رنگ نارنجی به مقدار زیاد استفاده نكنید به عبارتی در استفاده از آن افراط نكنید چرا كه باعث افزایش ضربان قلب و خشم می‌شود.

آبی: آبی نقطه مقابل قرمز است. باعث می‌شود كه كمتر احساس گرسنگی كنید. اما در طبیعت غذاهای آبی بسیار كمی وجود دارد. این رنگ اثر آرامبخش دارد. بهتر است كه از این رنگ در آشپزخانه استفاده نكنید و اگر قصد استفاده دارید در فضاهای بسیار كوچك از آن استفاده كنید.

سیاه: رنگ سیاه برای آشپزخانه رنگ خوبی است. رنگ سیاه باعث می‌شود تا فضا كوچكتر به نظر برسد. این رنگ باعث جذب گرما می‌شود و به همین دلیل باعث گرم‌تر به نظر رسیدن آشپزخانه می‌شود. بهتر است كه از رنگ سیاه در آشپزخانه‌های بزرگ استفاده شود و در ضمن بسیار مناسب است كه این رنگ در كنار رنگ سفید در آشپزخانه استفاده شود تا اثر یكدیگر را خنثی كنند.

رنگ خاكی: یكی از بهترین رنگ‌‌ها برای آشپزخانه رنگ خاكی است زیرا؛ این رنگ هم ایجاد صمیمیت بیشتر می‌كند و هم گرمای بیشتری را در میان افراد خانواده ایجاد می‌كند. وقتی كه از این رنگ در آشپزخانه استفاده می كنید، می‌توانید امنیت را در خانه احساس كنید.

انتشار بعد از تایید مدیر