Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 04:38

مهارت‌های آشپزی

مهارت‌های آشپزی

در اینجا به مهارتی که هر آشپز خانگی باید بداند را ذکر می کنیم. حتی اگر خیلی هم حرفه ای باشید ، باز هم بهتر است نگاهی به این مطلب بیاندازید.

 

شكر قهوه‌ای سخت‌تر از سنگ

شكر قهوه‌ای موارد استعمال و منافع زیادی دارد، ولی هنگام خرید، باید دقت كنید كه تمیز باشد و كرم نزده باشد. شكر قهوه‌ای گاهی سفت و سخت می‌شود و برای استفاده از آن باید نكات زیر را در نظر گرفت:

اگر خیلی فوری به مقداری شكر قهوه‌ای نیاز دارید، فقط كافی است مقدار مورد نیاز را به‌وسیله‌ی یك رنده دستی، رنده كنید و بتراشید. ولی اگر چندان عجله‌ای ندارید، می‌توانید شكر را لای یك ورقه‌ی نان نرم گذاشته درون قابلمه یا جعبه‌ای قرار دهید و در آن را محكم ببندید. ظرف یكی دو ساعت شكر دوباره نرم خواهد شد. روش سوم آن است كه از یك پیمانه آب استفاده كنید. نباید آب را روی شكر بریزید، بلكه باید پیمانه را در كنار شكر و درون قابلمه درداری قرار دهید و چند لحظه آن را درون فر (با درجه‌ی كم) بگذارید.

 

چند كلمه درباره‌ی قارچ

هنگام تمیز كردن قارچ، هیچ‌گاه آن را در آب فرو نكنید. زیرا یكی از خصوصیات قارچ آن است كه آب زیادی به خود جذب خواهد كرد. برای آنكه هنگام خرید، مطمئن شوید كه مرغوب‌ترین قارچ‌ها را انتخاب كرده‌اید، همیشه قارچ‌هائی را سوا كنید كه كلاهك آنها بسته است، یعنی شكاف‌ها و تیغه‌های زیر كلاهك دیده نمی‌شود. برای آنكه قارچ‌ها، هنگام سرخ شدن در روغن، سفت و سفید بمانند، در ازای هر 250 گرم 1 قاشق چایخوری كره یا روغن و 1 قاشق چایخوری آبلیمو به آن اضافه كنید. اگر قارچ هنگام پختن، خیلی خیس باشد، آب زیادی از خودش پس خواهد داد و به جای آن كه برشته شود، با بخار می‌پزد. برای جلوگیری از این كار، قارچ‌ها را به وسیله‌ی یك چنگال دسته بلند هم بزنید و روغن را خیلی داغ كنید. برای آنكه قارچ تازه را به سرعت و به اندازه‌های مساوی ببرید. از دستگاه مخصوص بریدن تخم‌مرغ پخته استفاده نمائید. این دستگاه وسیله‌ی ساده‌ای است كه از تعدادی تیغه‌های موازی یكدیگر تشكیل شده و با فشار دادن آن بر روی تخم‌مرغ پخته به آسانی می‌توان آن را به قطعات مساوی تقسیم نمود.

 

نگهداری سیر

برای آن كه در همه‌ی فصول سال، سیر تازه داشته باشید روش‌های زیر را بكار ببرید. حبه‌های سیر را بی‌آنكه آنها را از یكدیگر جدا سازید، درون فریزر قرار دهید. هنگام مصرف، آنها را پوست بكنید و قبل از آنكه یخ آنها ذوب شود، خرد كنید. اگر سیر درسته را درون شیشه‌ی حاوی روغن مایع یا روغن زیتون نگهداری كنید، هیچ‌گاه خشك نخواهد شد. پس از آن كه سیر را مورد استفاده قرار دادید، می‌توانید روغن آن را نیز كه طعم و مزه‌ی سیر گرفته است، روی سالاد بریزید.

 

سیر و نمك

برای نمك سود كردن سیر، آن را روی تخته‌ای قطعه قطعه ببرید و یا له كنید. سپس روی آن نمك بپاشید. نمك آن را به خود جذب خواهد كرد. این عمل، بوی سیر را نیز كاهش می‌دهد. و بالاخره اگر هنگام خرد كردن سیر، نمك بكار ببرید هیچ‌گاه به كارد نخواهد چسبید.

 

دریچه‌ی اطمینان!

برای جلوگیری از سر رفتن انواع سبزی قبل از پختن، یك خلال دندان لای در قابلمه- یعنی بین در و لبه‌ی ظرف- قرار دهید. این كار باعث خواهد شد كه بعداً مقدار كافی بخار از آن خارج شود و از كف كردن و سر رفتن غذا جلوگیری گردد.

 

مبارزه با پیاز

قدیمی‌ها وقتی پیاز پوست می‌كندند، با سلاح جالبی به جنگ این سبزی سوزان می‌رفتند و روش خاصی بكار می‌بردند تا بوی پیاز، اشك از دیدگانشان جاری نسازد. یك زن كهنسال در این باره می‌گوید:

هر وقت می‌خواهید پیاز پوست بكنید دو كبریت آشپزخانه (كبریت‌های بلندی كه سر آنها مقدار زیادی گوگرد دارد) بین دندان‌های‌تان قرار دهید، به طوری كه نوك گوگردار كبریت به طرف خارج قرار گیرد. گوگرد موجود در كبریت بخار پیاز را جذب كرده و مانع از نفوذ آن به دیدگان خواهد شد.

 

پیاز بدون اشك!

مثلی است معروف كه می‌گویند هیچ‌چیز در زندگی، بهتر و آسان‌تر از پیاز نمی‌تواند اشك انسان را در آورد! هرگاه از برخی از خانم‌ها، كه می‌خواهند پیاز خرد كنند بپرسید: «چكار می‌خواهی بكنی؟» به شوخی پاسخ می‌دهند:

هیچی! می‌خواهم گریه كنم!

ولی اشك پیاز، نه از سر خوشحالی است و نه از سر مصیبت، بلكه یك اشك بی‌تفاوت است كه باعث می‌شود چشمان شما، حالت طبیعی خود را از دست بدهد و میهمانان تصور كنند كه خدای ناخواسته، ناراحتی برای شما پیش آمده، و یا از ورود آنان خوشحال نیستید. از سوی دیگر این اشك، تمركز شما را نیز برای انجام سایر كارها از بین می‌برد. بنابراین برای تخفیف این ضایعه، باید چاره‌ای اندیشید:

هنگام خرد كردن پیاز سعی كنید قسمت ریشه‌ی پیاز را آخر از همه ببرید. در این صورت اشك كمتری از چشمانتان جاری خواهد شد. پیاز را قبل از خرد كردن، مدتی درون یخچال یا فریزر بگذارید. البته نه به آن اندازه كه یخ بزند!

پیاز را هنگام پوست كندن زیر شیر آب سرد بگیرید. هنگام خرد كردن پیاز، گهگاه دستان خود را زیر شیر آب سرد، آب بكشید و دهان خود را محكم ببندید.

 

گل كلم

برای آنكه گل كلم شما سفید و درخشان شود، در حین پختن مقدار كمی شیر به آن اضافه كنید. بوی نامطبوع گل كلم را می‌توانید با انداختن چند تكه مغز گردو از بین ببرید. بوی كلم را نیز به همین ترتیب می‌توان برطرف ساخت.

 

رنگ ثابت!

اگر مقداری آبلیمو، یا یك قاشق سركه درون آبی كه گل كلم را در آن می‌جوشانید بریزید، رنگ آن تغییر نخواهد كرد. هیچگاه گل كلم را درون ظروف آلومینیومی نپزید، بلكه سعی كنید برای این كار، از ظروف فولادی (زنگ‌ناپذیر) یا ظروف شیشه‌ای و نظایر آن استفاده نمائید تا گل كلم تغییر رنگ ندهد.

 

از بین بردن بوی كلم

وقتی هر نوع كلم را درون ظرفی گذاشته و خیال دارید آن را بپزید، قبل از آنكه در ظرف را بگذارید، یك ورقه نان خشك (و در صورتی كه از نان بولكی كه به نان سفید معروف است استفاده می‌كنید، پوسته‌ی سخت آن را نه خمیرش را) روی كلم قرار دهید، بوی كلم را خواهد گرفت. البته پس از پخته شدن باید تكه‌های نان را برداشت. روش دیگر برای از بین بردن بوی كلم یا گل كلم آن است كه هنگام پختن، اندكی آبلیمو به آن بیفزائید.

 

چغندر

برای آنكه چغندر به هنگام پخت رنگ قرمز خود را حفظ كند، آن را درسته همراه با 5/2 سانتیمتر از ساقه‌ی آن بپزید. همچنین چند قاشق غذاخوری سركه به آب آن اضافه كنید. از بی‌رنگ شدن چغندر جلوگیری خواهد شد.

 

جلوگیری از تركیدن سیب‌زمینی

اگر می‌خواهید هنگام پختن سیب‌زمینی، پوست آن ترك نخورد قبل از پختن، قدری كره و یا روغن روی سیب‌زمینی بمالید نه تنها ترك نخواهد خورد، بلكه طعم و مزه‌ی خوبی هم پیدا خواهد كرد. برای جلوگیری از تركیدن پوست سیب‌زمینی‌هایی كه مایلید با پوست زیر آتش و یا درون فر بپزید، كافی است با چنگال از چند نقطه، سیب‌زمینی را سوراخ كنید.

 

لیمو ترش

همیشه باید لیموهایی را انتخاب كرد كه پوست آنها صاف‌تر و نازك‌تر و برآمدگی دو سر آنها كوچك‌تر باشد. این قبیل لیموها آبدارتر و طعم و مزه‌ی آن بهتر است.

 

لیموی آبدار!

لیمو را پیش از آبگیری مدت 15 دقیقه درون آب داغ بیندازید، آب آن تقریباً دو برابر خواهد شد. یا آنكه پیش از آبگیری، لیمو را چند ثانیه درون فر، یا مایكروویو گرم كنید. یا آنكه لیمو را روی دست خود گذاشته و با دست دیگر، در حالی كه روی آن فشار وارد می‌سازید بغلتانید. اگر فقط به چند قطره آبلیمو نیاز دارید، یك سر لیمو را با چنگال سوراخ كنید و با فشردن آن، هر مقدار كه لازم است آبلیمو خارج سازید. سپس باقیمانده‌ی لیمو را در یخچال بگذارید تا تازه بماند. در مورد لیمو شیرین نیز باید دقت كنید كه پوست آن نازك و شفاف باشد و به اصطلاح میوه‌فروش‌ها مانند چراغ بدرخشد!

 

آناناس

هیچ‌گاه آناناس تازه رادرون ژله‌ای كه به عنوان دسر تهیه می‌كنید نیندازید. زیرا آناناس تازه شامل آنزیمی است كه مانع از بسته‌شدن ژله می‌گردد. برای ژله، از كمپوت آناناس استفاده كنید و یا آن‌كه آناناس تازه را مدت اندكی- در حدود 5 دقیقه- بجوشانید و نیم‌پخت كنید تا آنزیم آن از بین برود. وقتی آناناس كاملا نرسیده است قسمت سر و پوست آن را جدا كنید. ورقه ورقه ببرید و در ظرفی بریزید. رویش را با آب بپوشانید و شكر اضافه كنید تا خوشمزه شود. چند دقیقه بجوشانید، سرد كنید و سپس درون یخچال بگذارید. ترد و تازه و خوشمزه خواهد شد.

 

كشمش

هنگام خرد كردن كشمش، اگر یك لایه‌ی نازك كره به دو طرف چاقو بمالید، كارتان بسیار آسان خواهد شد. اگر می‌خواهید كشمش را با وسایل برقی خرد كنید، اندكی قبل از این كار، كشمش‌ها را در آب سرد خیس كنید. كشمش‌ها به تیغه‌ی فولادین دستگاه نخواهد چسبید.

 

گردوی سالم

اگر می‌خواهید مغز گردو را درسته از داخل پوست آن خارج سازید، گردو را یك شب درون آب نمك خیس كنید. سپس به آرامی پوست آن را بشكنید و مغز گردو را بیرون آورید.

 

میوه‌های خشك

هنگام جوشاندن میوه‌های خشك، قدری نمك به آن اضافه كنید. بسیار خوشمزه‌تر خواهد شد. برای آنكه پسته، بادام، بیسكویت و... تردتر شوند، قبل از مصرف، مدت چند دقیقه آنها را در فر قرار دهید.

  • تاریخ: سه شنبه 3 مهر 1397 - 10:47
  • نویسنده: behnam
  • صفحه: فوت و فن
  • بازدید: 726

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟