Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 12:51

برای تهیه ژله این مطالب را به دقت بخوانید

برای تهیه ژله این مطالب را به دقت بخوانید

تهیه‌ی ژله تنها نباید به رنگ سبز و زرد و یادآور جشن‌های كودكانه باشد. از این‌رو به میهمانی ژله‌های درخشان، شفاف و خوش‌طعم همراه با میوه‌های تازه خوش آمدید.

ژلاتین ماده‌ای است كه برای بستن و فرم گرفتن دسرهای مختلف همچون ژله‌های سبك، كرم باواریا و برخی از انواع چیزكیك بكار می‌رود. ژلاتین در دو گونه‌ی پودری و ورقه‌ای در دسترس است و گفتنی است كه 6 ورق ژلاتین معادل 3 قاشق چایخوری پودر ژلاتین می‌باشد كه این مقدار ژلاتین برای بستن و فرم گرفتن 2 پیمانه

(500 میلی‌لیتر) مایعات كافی و مناسب است. آگار‌آگار نیز نوعی ژلاتین گیاهی است كه در فروشگاه‌های لوازم قنادی یافت می‌شود و می‌توانید از یك قاشق چایخوری آگارآگار برای بستن 1 پیمانه (250 میلی‌لیتر) مایعات استفاده نمائید. یكی از ویژگی‌های ژله‌ی مناسب و قابل قبول خوب فرم گرفتن آن است و می‌باید به‌‌راحتی و بدون باز شدن، از قالب خارج شود. ولی لرزش و لغزندگی‌اش را نیز حفظ كند! چنانچه ژله‌ی تهیه كرده سرمای زیادی ببیند، ممكن است خیلی سفت شود. در این صورت ژله را قبل از مصرف 15 دقیقه، در دمای محیط نگه دارید و بعد آن را میل كنید. همچنین از آنجا كه ژلاتین برای فریز كردن مناسب نیست، بهتر است دسرهای ژلاتینی را در فریزر قرار ندهید!

ژله‌های میوه‌ای

تهیه‌ی انواع ژله‌های میوه‌ای با بهره گرفتن از میوه‌های تازه و خوشمزه كار سهل و آسانی است. اما برخی از میوه‌ها همچون آناناس، پاپایا، كیوی و انجیر برای این كار مناسب نیستند! زیرا این دسته از میوه‌ها دارای آنزیم‌هائی هستند كه مانع از بستن و فرم گرفتن ژله می‌شوند! می‌توانید هم از آب و هم از پوره‌ی میوه‌ها برای تهیه‌ی ژله بهره بگیرید. اگرچه ژله‌‌ای كه با آب‌میوه تهیه می‌كنید، شفاف‌تر و درخشان‌تر از ژله‌ای است كه با پوره‌ی میوه درست می‌شود‍!

روش تهیه‌ی ژله

اندازه‌ی میوه‌‌های مصرفی در تهیه‌ی ژله به سلیقه و دلخواه شماست اما در نظر داشته باشید كه تكه‌های درشت میوه در ژله، چندان مطلوب و مناسب نیست زیرا هنگام بریدن ژله، تكه‌های درشت میوه به سختی برش می‌خورند و ژله شكل زیبایش را از دست می‌دهد. از این‌رو مراقب باشید كه میوه‌ی مصرفی در ژله در اندازه‌ی مناسب و یكسان باشد! چنانچه در تهیه‌ی دسر و ژله از پودر ژلاتین استفاده می‌كنید، آن را روی اندكی آب سرد (حدود 2 قاشق سوپخوری) بپاشید و كنار بگذارید تا به حالت اسفنجی درآید. سپس آن را روی بخار آب جوش قرار دهید و بگذارید ژلاتین حل شود. نكته‌ی مهم و حائز اهمیت در حل كردن درست ژلاتین این است كه می‌باید پودر ژلاتین روی آب قرار بگیرد نه در كف آن! برای حل كردن ورق ژلاتین، كاسه‌ی مناسبی را از آب سرد پر كنید و ورق‌های ژلاتین را در آن بخیسانید تا نرم شوند. سپس ورقه‌های نرم‌ شده‌ی ژلاتین را از آب درآورید و قدری بفشارید تا آب اضافیش گرفته شود. اینك آن را به مایه‌ی مورد نظر كه داغ است بیفزائید و پیوسته هم بزنید تا شفاف شود. بد نیست بدانید كه ژلاتین در دمای 20 درجه‌ی سانتیگراد می‌بندد. از این‌رو برای تهیه‌ی ژله و دسرهای ژلاتینی برودت بیش از اندازه موجب بروز بافت نامطلوب و ناصاف در آن می‌شود!

انتخاب قالب

انتخاب قالب مناسب نیز یكی از نكته‌های كلیدی و مؤثر در تهیه‌ی ژله‌هاست. برای به دست آوردن نتیجه‌ی بهتر، قالب مورد نظر را زیر شیر آب سرد بگیرید و آن را برگردانید تا آب اضافیش گرفته شود. از مناسب بودن اندازه‌ی قالب نسبت به حجم دسر و ژله، اطمینان حاصل كنید و لایه‌ی نازكی از محلول ژله را درون قالب بریزید و در یخچال بگذارید تا ببندد. این كار نه تنها به درخشان‌تر شدن ژله كمك می‌كند بلكه تضمینی است كه میوه‌ها از سطح ژله بیرون نزند و ژله زیبائیش را حفظ نماید. سپس با دقت میوه‌ها را در قالب روی ژله بچینید و باقیمانده‌ی محلول ژله را بیفزائید. حالا قالب را به آرامی روی میز بكوبید تا حبا‌ب‌های ایجاد شده روی ژله از بین برود!

خارج كردن ژله از قالب

برای درآوردن ژله از قالب، ابتدا با انگشت مرطوب دور تا دور ژله را از قالب جدا كنید. آن‌گاه ظرف مناسب و زیبائی را روی قالب قرار دهید و ژله را برگردانید. چنانچه برای برگرداندن ژله یا دسر دچار مشكل شدید، اطراف قالب را با پارچه‌ی گرمی بپوشانید و چند ثانیه صبر كنید. حال یك‌بار دیگر امتحان كنید و دسر را برگردانید و تا هنگام مصرف در یخچال نگه دارید. بخاطر داشته باشید كه ابتدا ظرف مناسب پذیرائی را مرطوب كنید و بعد ژله را رویش برگردانید كه چنانچه ژله در مركز ظرف قرار نگرفته باشد، بتوانید آن را سُر دهید تا در مركز ظرف قرار بگیرد! در غیر این صورت ژله به ظرف می‌‌چسبد و قادر به تكان دادن آن نخواهید بود!

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟