Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 28 آذر 1397 - 18:50

دانستنیهای مفید درباره سیب‌زمینی

دانستنیهای مفید درباره سیب‌زمینی

رنگ گوشته‌ی سیب‌زمینی‌ها بنا به نوعشان سفید‌رنگ یا زردرنگ است، سیب‌زمینی‌هائی كه گوشته‌ی زردرنگ دارند، بافتشان نرم و صاف است. اما سیب‌زمینی‌های سفیدرنگ دارای بافت‌های متفاوتی از جمله خشك و آردی هستند و اینگونه سیب‌زمینی برای سرخ‌كردن مناسب‌تر است. در حالی

سیب‌زمینی نو و كهنه

به‌طور كلی سیب‌زمینی‌ها بر دو نوع‌اند، كهنه و نو. به آن دسته از سیب‌زمینی‌هائی كه پس از رشد كامل، برداشت می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند، سیب‌‍‌زمینی نو می‌گویند و سیب‌زمینی‌هائی كه پس از رشد كامل، همچنان در زمین باقی می‌مانند و پس از برداشت نیز مدتی در انبار ذخیره می‌شود، سیب‌زمینی كهنه می‌گویند.

ارزش غذائی

سیب‌زمینی تقریباً فاقد چربی است و به طور مثال در هر سیب‌زمینی متوسط با وزن تقریبی 200 گرم، 367 كیلوژول (90 كالری) انرژی وجود دارد. به طور تقریبی مقدار انرژی موجود در آن معادل همان مقدار انرژی در سیب‌ درختی است. افزودنی‌هائی همچون كره، خامه و روغن به سیب‌زمینی آن را به عامل چاقی تبدیل می‌كند. گفتنی است سیب‌زمینی منبع خوبی سرشار از كربوهیدرات‌های سهل‌الهضم می‌باشد و دارای مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌های C و گروه B می‌باشد. همچنین حاوی مقدار كمی پروتئین است.

خریدن سیب‌زمینی

هنگام خریدن سیب‌‌زمینی مراقب باشید كه سیب‌زمینی سفت، خشك و عاری از هرگونه زخم و آسیب باشد و هرگز سیب‌زمینی‌هائی را كه پوست‌شان سبزرنگ است، خریداری نكنید زیرا ممكن است سمی باشند!

نگه‌داری سیب‌زمینی

سیب‌زمینی‌ها را در محل خنك و خشك (دور از یخچال) نگه دارید زیرا گرمای زیاد موجب جوانه زدن، رطوبت سبب پوسیدگی و فاسد شدن و نور موجب سبز شدن آن می‌شود.

آماده كردن سیب‌زمینی

سیب‌زمینی‌ها را خوب بشوئید و برس بزنید. آن‌گاه پوست سیب‌زمینی را بگیرید و دوباره بشوئید. سپس آن را روی پارچه‌ی خشك و تمیزی پهن كنید و خیلی نازك پوستش را بگیرید! زیرا چنانچه پوست سیب‌‍‌زمینی را زیاد بگیرید، مواد مغذی موجود در زیر پوسته‌ی آن، هدر می‌رود، هرگز سیب‌زمینی‌های پوست كنده را در آب نگه‌داری نكنید! زیرا مواد مغذی‌ آن از بین می‌رود. برای پختن سیب‌زمینی، آن را به قطعه‌های یكسان ببرید تا زمان پختشان یكسان باشد و در مصرف سوخت نیز صرفه‌جوئی كرده باشید.

پختن سیب‌زمینی

اگر می‌‌خواهید سیب‌زمینی را آبپز كنید، آن را روی شعله‌ی كم اجاق، بگذارید تا آرام بجوشد. همچنین می‌توانید آن را بخارپز كنید و یا در روغن فراوان سرخ نمائید.

از سیب‌زمینی چه می‌دانید؟

سیب زمینی یكی از فراوان‌ترین نوع سبزیجات است و خیلی هم طرفدار دارد. بیش از 80 نوع سیب‌زمینی در جهان یافت می‌شود. در اصل این ماده غذایی از آمریكای جنوبی به اروپا آورده شد، ولی اروپایی‌ها تا پیش از قرن هجدهم توجه قابل ملاحظه‌ای به این محصول نكردند. تا پیش از آن سیب‌زمینی را به دلیل زیبایی گل‌های بوته‌هایش در بین باغ‌‌های گل می‌كاشتند. در واقع، اروپایی‌ها فكر می‌كردند كه خوردن جسم زیر خاك این گیاه خطرناك است و باعث بیماری می‌شود، ولی در مقابل ایرلندی‌ها خیلی زود به ارزش سیب‌زمینی پی بردند، به گونه‌ای كه به یكی از محصولات عمده غذایی‌ آنها تبدیل شد؛ چرا كه در خاكی كه چندان هم حاصلخیز نبود، به خوبی رشد می‌كرد. زمانی كه سیب‌زمینی به آمریكای شمالی برده شد، به اسم «سیب‌زمینی ایرلندی» شناخته می‌شد تا از سیب‌زمینی شیرین باز شناخته شود. در حال حاضر، هر ساله آمریكایی‌ها مقدار بسیار فراوانی سیب‌زمینی مصرف می‌كنند.

 

سیب‌زمینی سرشار از ویتامین‌های B و C است و پتاسیم فراوانی دارد. یك سیب‌زمینی متوسط 80 تا 90 كیلوكالری انرژی دارد. بیشتر مواد غذایی و مفید موجود در سیب‌زمینی درست در زیر پوست آن قرار دارد. اگر پیش از پختن سیب‌زمینی آن را پوست بكنید، مقدار بسیاری از مواد مغذی خود را از دست خواهد داد. بنابراین، وقتی می‌خواهید سیب‌زمینی را آبپز كنید، آن را با پوست آبپز كنید و وقتی كه پخت پوستش را بكنید.

 

شما می‌توانید از نشاسته سیب‌زمینی به جای آرد به عنوان غلظت‌دهنده در سوپ‌ها و سس‌ها استفاده كنید و همچنین، از آن به جای آرد در پختن كیك‌ها و شیرینی‌ها بهره ببرید. امتحان كنید تا ببینید كدام یك مزه‌ای بهتر خواهند داشت. برای اینكه نشاسته سیب‌زمینی تهیه كنید، سیب زمینی خام را پوست كنده و رنده كنید. سپس، آنها را در یك پارچه دو لایه كتانی قرار دهید و فشار دهید تا آب سیب‌زمینی خارج شود. بعد آن را در یك كاسه بریزید. بگذارید قدری بماند و سپس، آب آن را در كاسه دیگری بریزید. آنچه در ظرف اول باقی می‌ماند، نشاسته سیب‌زمینی است.

اگر می‌خواهید مقداری از سیب‌زمینی‌هایی كه خریده‌اید را فریز كنید، راه‌های گوناگونی برای این كار هست:

 آنها را سرخ كنید

سیب‌زمینی‌ها را بشویید، پوست بكنید و به صورت خلال ببرید. آنها را به مدت 5 دقیقه در آب سرد خیس كنید، سپس آبشان را بگیرید و روی یك هوله تمیز قرار دهید تا به طور كامل خشك شوند. آنها را تا زمانی كه طلایی شوند، در روغن سرخ كنید. سپس سیب‌زمینی‌های سرخ شده را روی یك سینی بچینید و در یخچال بگذارید تا سرد شوند. بعد آنها را در كیسه‌های فریزری قرار دهید و درشان را ببندید. هر كیسه را تا سر پر نكنید. به اندازه 3 سانتی‌متر جای خالی بگذارید. بیش از 6 هفته سیب‌زمینی‌های فریز شده را نگه ندارید.

 سیب‌زمینی‌ها را پوره كنید

شما می‌توانید پوره سیب‌زمینی را بین 4 تا 6 ماه در فریزر نگه‌دارید و بدون اینكه بگذارید یخ آنها باز شود، گرم كنید.

 سیب‌زمینی‌ها را بپزید

سیب زمینی‌های پخته خوب فریز نمی‌شوند، چرا كه بافت و قوام اولیه‌ خود را از دست می‌دهند. ولی آنهایی كه دوبار پخته می‌شوند، بهتر در فریزر می‌مانند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟