Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 04:34

آشنایی با برخی از سس‌های ميوه‌ای

آشنایی با برخی از سس‌های ميوه‌ای

با بهره‌ گرفتن از ميوه‌هاي تازه، سبزي‌هاي معطر و ادويه‌ها مي‌توانيد سس‌هاي خوشمزه و شگفت‌انگيزي را فراهم كنيد و از تركيب آنها با بستني يا دسر ساده طعم فوق‌العاده و دل‌انگيزي ايجاد نمائيد. در اينجا روش تهيه‌ي چند نوع سس ميوه از نظرتان مي‌گذرد.

سس ريواس

350 گرم ريواس را خرد كنيد و همراه با 95 گرم شكر قهوه‌اي نرم، 250 ميلي‌ليتر (1 پيمانه) آب و يك‌چهارم قاشق چايخوري ادويه‌ي مخلوط (شامل هل، دارچين، جوز هندي و زنجفيل) در ظرف مناسبي بريزيد و روي حرارت ملايم قرار دهيد تا شكر حل شود. آن‌گاه مايه‌ي فراهم كرده را 10دقيقه بجوشانيد و در اين ميان گاهي آن را هم بزنيد. سپس سس را صاف كنيد و به دلخواه خود گرم يا سرد مصرف نمائيد. گفتني است كه از اين مقدار مواد، 375ميلي‌ليتر (يك‌و يك‌دوم پيمانه) سس به دست مي‌آيد.

سس انبه

پوست 2 انبه را بگيريد، خرد كنيد و همراه با 3قاشق سوپخوري آب پرتقال در كاسه‌ي دستگاه غذاساز بريزيد و دستگاه را روشن كنيد تا انبه پوره شود و سس صاف و يكدستي به دست آيد. اين مقدار مواد براي تهيه‌ي 350ميلي‌ليتر (يك‌و يك‌سوم پيمانه) سس كافيست.

سس توت‌فرنگي

برگ‌هاي 250 گرم توت‌فرنگي را بگيريد و همراه با 2قاشق‌سوپخوري پودر شكر و 2 قاشق چايخوري آبليمو در كاسه‌ي دستگاه غذاساز بريزيد و پوره كنيد. آن‌گاه در صورت دلخواه سس را صاف كنيد. از اين مقدار مواد 250 ميلي‌ليتر (1 پيمانه) سس توت‌فرنگي خواهيد داشت.

سس ليمو و گشنيز

250 گرم شيره‌ي خرما را همراه با 60 ميلي‌ليتر (يك‌چهارم پيمانه) آب و 2 قاشق سوپخوري شكر قهوه‌اي، در ظرف مناسبي بريزيد و روي حرارت ملايم قرار دهيد تا شكر حل شود. آن‌گاه 1 قاشق چايخوري تخم گشنيز كوبيده، 1 قاشق چايخوري پوست ليموي رنده كرده و 2قاشق چايخوري آب ليموي تازه را به آن بيفزائيد و به مدت تقريبي
15-20 دقيقه يا تا زمانيكه سس غليظ شود، بجوشانيد. حال در صورت دلخواه سس را صاف كنيد و همراه با ميوه‌هاي گرمسيري، بستني يا پن‌كيك ميل نمائيد. از اين مقدار مواد،
250 ميلي‌ليتر (1 پيمانه) سس به دست مي‌آيد.

سس هلوي ادويه‌ي

500 گرم هلو رادر ظرف مناسبي بريزيد، رويش را با آب جوش بپوشانيد و 20 ثانيه كنار بگذاريد. سپس هلوها را در صافي بريزيد، پوست و هسته‌شان را بگيريد و خردكنيد. آن‌گاه هلوها را همراه با 250 ميلي‌ليتر (1 پيمانه) آب، نصفي از ساقه‌ي وانيل، 2 عدد ميخك و يك تكه چوپ دارچين در ظرف مناسبي بريزيد و روي حرارت قرار دهيد تا بجوشد، سپس حرارت را كم كنيد و آن را 15-20 دقيقه بجوشانيد تا هلو نرم شود. حال 3 قاشق سوپخوري شكر به آن بيفزائيد و بگذاريد شكر حل شود. اكنون حرارت را زياد كنيد و سس را 5 دقيقه بجوشانيد. اينك وانيل و ادويه‌ها را از سس در آوريد و صبر كنيد سس خنك شود. حال سس را در دستگاه غذاساز پوره كنيد و از صافي عبور دهيد. اين مقدار مواد براي تهيه‌ي 440 ميلي‌ليتر (يك‌و سه‌چهارم پيمانه) سس هلو كافيست.
يادآوري: اگر ساقه‌ي وانيل در دسترستان نبود. در پايان پخت و خارج از حرارت يك‌چهارم قاشق چايخوري وانيلين به سس بيفزائيد.

سـس گــرم بلـــوبــري

500 گرم بلوبري، 60 گرم (يك‌چهارم پيمانه) شكر و 1قاشق‌سوپخوري سركه‌ي بالزاميك را در ظرف غيرفلزي بريزيد و 30 دقيقه كنار بگذاريد. آن‌گاه اين مخلوط را در ظرف مناسبي بريزيد، 2 قاشق سوپخوري آب به آن بيفزائيد و روي حرارت ملايم قرار دهيد تا شكر حل شود و 5 دقيقه بجوشد. گفتني است مصرف اين سس همراه با بستني و كيك شكلاتي گرم بسيار دلپذير و گواراست. از اين مقدار مواد حدود 500 ميلي‌ليتر (2 پيمانه) سس به دست مي‌آيد.


يادآوري: مي‌توانيد به جاي بلوبري از آلبالوي هسته‌گرفته نيز استفاده كنيد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟