Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 19:26

سبزه به شکل سبد گل رز

سبزه به شکل سبد گل رز

برای این مدل به یک کاسه یا آبکش پلاستیکی که حداقل 15 سانتیمتر دیواره داشته باشد، احتیاج دارید. وسط ماکت را به اندازة یک بطری پلاستیکی نوشیدنی که داخل آن قرار بگیرد، خالی کرده و ببرید.

آماده کردن زمینة ماکت

سپس ماکت را وارونه گذاشته و سطح آن را با پنبه و تنظیف روکش کرده و طرح مورد نظر را با ماژیک روی پارچه تنزیب ترسیم کنید. یک دوم لیوان بذر منداب را پس از خیساندن روی قسمت‌های مشخص شده بمالید و قسمت‌های باقیمانده را با بذر خرفه

(2 استکان) و خاکشیر (1 استکان) تکمیل کرده و طبق آموزش بیان شده در ذیل عمل کنید تا سبزه آماده شود. در مرحلة آخر بطری پلاستیکی نوشیدنی را از وسط ببرید تا حالت گلدان را پیدا کند. سپس آن را وسط سبزه قرار دهید و با گل طبیعی تزئین کنید.

 

روش خیس كردن بذر

در این مدل می توانید از انواع بذر لعابدار مثل بذر شاهی، منداب، خرفه، ریحان و... استفاده كنید. این بذر‌ها چون ظریف هستند زمان خیساندن كوتاهی دارند. معمولا بین 2-4 ساعت برای این كار كافی است. مقدار آبی كه روی بذر می‌ریزید باید به اندازه‌ای باشد كه حالت ژله‌ای به خود بگیرد چون اگر رقیق باشد بین دانه‌ها فاصله ایجاد می‌شود و سبزه‌ها كم پشت خواهد شد.

 

روش مالیدن بذر روی ماكت

قبل از شروع این مرحله باید سطح ماكت را كه قبلا با پنبه و پارچة تنزیب روكش كرده‌اید با آب افشان كاملا خیس كنید. سپس یك لایه از بذر خیسانده را بطور یكنواخت روی ماكت بمالید. دقت كنید اگر 2 یا 3 لایه بذر روی كار باشد باعث گندیدگی سبزه می‌شود.

 

قرار دادن روكش نایلونی روی ماكت

بعد از اینكه بذر را روی ماكت كشیدید، آن را آب افشانی كنید و یك روكش نایلونی شفاف كه مقداری بزرگ‌تر از ماكت باشد روی آن بگذارید. دقت كنید كه نایلون با سطح ماكت تماس نداشته باشد، زیرا باعث خرابی سبزه می‌شود. سپس روی سطح نایلون 2 سوراخ به ابعاد 3×3 سانتیمتر ایجاد كنید تا هوا داخل نایلون جریان پیدا كند و اضافه‌های نایلون را در زیر كار جمع كنید. بعد از طی كردن این مراحل سبزه را داخل ساختمان در جای خنك و پرنور قرار دهید. دقت كنید سبزه را در معرض آفتاب مستقیم قرار ندهید.

 

آب‌دهی و نگه‌داری تا مرحله آماده شدن

روز اول 3 مرتبه بذر‌ها را با آب افشان اسپری كنید و روكش نایلونی را روی كار قرار دهید. از روز دوم به علت اینكه بذر‌ها ریشه كرد می‌توانید دیگر از آب‌پاش استفاده نكنید و به ملایمت آب را روی بذر‌ها بریزید، روز دوم هم احتیاج به 3 بار آب‌دهی دارد و روكش نایلونی باز هم هنوز باید روی كار قرار بگیرد. در روز سوم و چهارم سبزه روی سطح كار نمایان می‌شود. در این مرحله سبزه به روزی 2 بار آب‌دهی احتیاج دارد و دیگر نیازی به روكش نایلونی ندارد. در روز‌های بعدی سبزه به حد كافی رشد كرده، در این مرحله به روزی 2 بار آب‌دهی نیاز دارد. اكنون سبزه را روز‌ها در هوای آزاد و شب‌ها به محیط خانه منتقل كنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟