Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:57

فوايد و مضرات غذای تند و تيز

فوايد و مضرات غذای تند و تيز

مصرف غذاهاي تند در بسياري از فرهنگ‌ها و كشورها متداول مي‌باشد، از اين ميان می توان هند باستان و مكزيك را نام برد. حس تندي در انتهای زبان حس می گردد.

حس تندي يا از ماده غذايي تند مانند سير، پياز يا فلفل ساطع مي‌گردد و يا ادويه‌جات تند مانند فلفل قرمز و كاري و يا انواع سس‌هاي تند مانند تبسكو يا سس خردل. هر يك از اين مواد غذايي و يا ادويه‌جات خواص خود را دارا مي‌باشند؛ سير و پياز خاصيت ضدسرطان و ميكروب‌كشي دارند، پودر كاري خاصيت ضدالتهاب و ضددرد دارا مي‌باشد و دانه خردل با دارا بودن منيزيم و سلنيوم بالا محافظ قلب و ضدسرطان است و براي رفع درد مفاصل و آرتروز مفيد بوده و به‌دليل دارا بودن ويتامين B3 كاهنده كلسترول خون مي‌باشد. اكثريت فوايد غذاي تند از ماده کاپسایسین  است.

فوايد:

بازكننده سينوس

كاپسايسين سبب باز شدن عروق بيني و سينوس‌ها مي‌گردد و جريان خون را در سينوس افزايش داده و سبب رفع التهاب آن مي‌گردد.

 

 بهبود برونشیت

 غذاي تند تعريق را زياد كرده و سبب سرفه و خروج موكوس بد از طريق سرفه مي‌گردد، دماي بالاي غذاهاي دارای ادويه تند باعث باز شدن  لوله‌هاي برونش گردیده و سبب بهبود سرماخوردگي مي‌گردد.

 

 تقويت حافظه

تحقيقات اخير در استراليا نشان داده است افرادي كه در هفته حداقل يكبار غذاي ادويه‌دار و تند مخصوصاً دانه خردل استفاده مي‌كنند از تحليل سلول‌هاي مغزي جلوگيري كرده و سيستم اعصاب قوي‌تري دارا هستند و در ميانسالي از ابتلا به آلزايمر در امان هستند

(يكي از دلايل آن وجود ويتامين‌هاي گروه B مخصوصا ويتامين‌ B1 مي‌باشد).

افزايش متابوليسم و لاغري

تمامي ادويهجات تند اعم از كاري و فلفل قرمز سبب تحريك تيروئيد و افزايش ضربان قلب شده و متابوليسم را بالا برده و سبب چربيسوزي و كاهش وزن ميگردند.

 

 رفع التهاب

كاپسايسين در انواع فلفل با دارا بودن خاصيت ضدالتهابي سبب كاهش درد، مخصوصاً درد عضلات و مفاصل ميگردد.

 

 باز شدن عروق

 ادويهجات تند، سير و پياز سبب افزايش نيترات خون و باز شدن عروق ميگردد، فشار خون را كاهش داده و رسوبات داخل عروق را از بين ميبرد و براي قلب و عروق بسيار مفيد ميباشد.

 

 ضدسرطان

غذاهاي تند داراي آنتياكسيدان هستند و با راديكالهاي آزاد كه سبب بروز سرطان ميگردند مبارزه كرده و از پخش شدن سرطان جلوگيري ميكنند. در تحقيقات اخير ثابت شده است غذاهاي تند رشد انواع تومور را كاهش ميدهد.

 

خطرات:

بوي بد دهان

 اغلب ادويه‌جات تند و يا سير و پياز داراي بوي تند و زننده هستند و مي‌بايست بعد از مصرف آنها دهان شسته شود.

 

 از بين بردن حس چشايي

 ثابت شده است مصرف ادويه‌جات بسيار تند بيشتر از هفته‌اي 3-2 بار پرزهاي چشايي را از بين برده و به مرور زمان مزه غذاها درست حس نمي‌شود.

 

 ايجاد مشكلات ادراري

مواد تند بعد از تصفيه وارد مثانه و كليه مي‌شود و به مقدار زياد به بافت مي‌تواند لطمه بزند.

 

 براي افراد حامله و شيرده خطرناك مي‌باشد

مواد تند وارد مايع آمنيوتيك رحم و شير مادر شده و سبب ايجاد تحريك عصبي در جنين و نوزاد مي‌گردد.

 

 مشكلات اولسريك (معده)

غذاها و ادويه‌جات تند مي‌توانند سبب تحريك بافت معده و التهاب آن گردند و ديواره معده را تخريب كرده و اسيد معده را افزايش داده و سبب ايجاد زخم در طولاني مدت شوند.

اثر بر روي زبان

ادويه‌جات تند مخصوصاً هالوپينو و تبسكو مي‌توانند آلرژي بر روي زبان ايجاد كنند و سبب كهير بر روي زبان شوند و فرد تا يكماه هيچ طعمي را حس نمي‌كند.

 

 بي‌خوابي

 غذاهاي تند براي خواب آرام مناسب نمي‌باشد. مصرف اين غذاها قبل از خواب سبب افزايش دماي بدن و حتي تعريق در افراد مي‌گردد و مي‌تواند سيكل خواب را در افراد به هم بزند.

 

 رفلاكس معده

غذاها و ادويه‌جات تند با افزايش اسيد معده مي‌توانند سبب نفخ و ترش كردن در افراد شوند.

 

 نكته

بطور كلي مصرف غذاهاي تند و ادويه‌جات بصورت متعادل با مقدار كم به افرادي كه دچار مشكلات گوارشي نيستند توصيه مي‌گردد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟