Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 12:57

انــار میــوه بهشتـی

انــار میــوه بهشتـی

میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌جات هدیه‌های ارزشمند زمین به ما انسان‌هاست كه همواره به‌خاطر این نعمت‌ها خداوند را سپاس می‌گوئیم و شكر می‌كنیم. خوب است بدانیم كه هر یك از این خوراكی‌های ارزشمند و پرفایده چه‌ خواصی دارند و می‌باید چگونه مورد استفاده قرار بگیرند.

 ماهنامة آشپزباشی در نظر دارد كه از این پس در هر شماره اطلاعات مفید و ارزشمندی را در این خصوص منتشر كند كه امیدواریم مورد توجهتان قرار بگیرد.

 محققان طب قرآنی بر این باورند كه انار به این دلیل در فصل پائیز به بار می‌نشیند كه فصل پائیز، فصل خزان درختان و گرفتگی آسمان است و این میوة بهشتی برای جلوگیری از افسردگی بسیار مفید است. همچنین خوردن آن موجب شادابی می‌شود. انار درخت كوچكی است كه ارتفاعش حداكثر تا 6 متر می‌رسد و در مناطق نیمه گرمسیری می‌روید. گل‌های انار درشت و قرمز رنگ و بی‌بو می‌باشد و به‌طور كلی در حدود 20 نوع مختلف انار در دنیا وجود دارد. این میوة زیبا و خوشمزه از گیاهان بومی ایران به شمار می‌آید. ایرانیان از حدود سه هزار سال پیش با كشت انار آشنائی داشتند. این درخت قابلیت سازگاری با آب و هوای مختلف كه دارای بهاری آفتابی و تابستانی گرم باشند را داراست و در دمای كمتر از 10 درجة سانتیگراد از بین می‌رود. نام قدیمی انار یا انار در زبان یونانی Malus pumiacus و در انگلیسی Pomegranate می‌باشد. انار میوة بومی مناطق شرقی ایران تا كوه‌های هیمالیا در شمال هند است و یكی از اولین گیاهان اهلی شده می‌باشد. ایران با تولید سالانه 800 هزار تن انار بزرگ‌ترین تولید‌كنندة انار در دنیاست. شهرستان‌های ساوه، نی‌ریز و فردوس به ترتیب بزرگ‌ترین تولید كنندگان انار هستند.

خواص دارویی انار

انار خواص درمانی بسیاری دارد و سرشار از آنتی اكسیدان می‌باشد. همچنین دارای مقادیر زیادی ویتامین C و پتاسیم است. مصرف این میوة ارزشمند موجب كاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان، بخصوص سرطان پروستات و پستان می‌باشد و به كاهش كلسترول خون و فشار خون نیز كمك می‌كند. از دیگر خواص انار، می‌توان به خاصیت داروئی روغن هستة انار اشاره كرد. این روغن علاوه بر پیشگیری و درمان سرطان پوست، برای پوست‌های خشك و آسیب دیده نیز بسیار مؤثر است. آب انار خون ساز است و خون را تصفیه می‌كند و برای سالمندان بهترین دارو برای تقویت كلیه است. چهره را شاداب می‌كند و شادی بخش و مفرح است. افرادی كه آب انار می‌نوشند، فشار خونشان پائین می‌آید و از این رو خطر بروز حملات قلبی و سكتة مغزی و بیماری‌های كلیوی در این افراد به میزان قابل توجهی كاهش می‌یابد. طبیب بزرگ ابو علی سینا در كتاب قانون خود نوشته، انار از میوه‌هائی است كه تمامی قسمت‌های آن خواص داروئی دارد. گل انار خون‌ریزی را بند می‌آورد، لثه‌ها را تقویت می‌كند و پوست آن برای درمان زخم‌ها مؤثر است. مصرف انار موجب كاهش استرس ناشی از یائسگی می‌شود و شادی آور است.   

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟