Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 03:26

خواص شفابخش کلم

خواص شفابخش کلم

سودمندی های سلامتی بخش کلم شامل مصرف مداوم آن بعنوان درمانی برای یبوست، زخم معده، سردرد، چاقی، مشکلات پوستی، اگزما، یرقان، اسکوروی، روماتیسم، آرتریت، نقرس، اختلالات چشمی، بیماری های قلبی و بیماری آلزایمر است. کلم در درمان بیماری های مختلفی سودمند است که ف

کمبود ویتامین C

اسکوروی بیماریست که معمولا با خونریزی لثه ها و اسفنجی شدن آنها، شکاف گوشه لب‌ها، تضعیف سیستم ایمنی، عفونت های مکرر و سرماخوردگی، پیری زودرس و افسردگی مشخص می شود.

درمان: کلم منبع خوبی از ویتامین C است. جالب توجه است که بدانید کلم حتی از پرتقال که بطور معمول بعنوان بهترین منبع این ماده مغذی حیاتی بحساب می آید، ویتامین C بیشتری دارد. ویتامین C بعنوان یکی از بهترین آنتی اکسیدان ها، رادیکال های آزاد بدن را کاهش می دهد که این رادیکال ها یکی از علل پیری زودرس هستند. همچنین ویتامین C در ترمیم استهلاک بدن در طول دوره زندگی کمک کننده است. بنابراین کلم در درمان زخم ها، برخی سرطان ها، افسردگی، تقویت سیستم ایمنی و محافظت در مقابل سرفه و سرماخوردگی بسیار موثر است. همچنین این ماده غذایی روند ترمیم و بهبود زخم ها و بافت های آسیب دیده و همچنین تنظیم عملکرد مناسب سیستم عصبی را تسریع می بخشد و اثرات و بروز بیماری آلزایمر و دیگر بیماری های تحلیل برنده عصبی را کاهش می دهد.

کمبود فیبر خوراکی

این مشکل یک کمبود بسیار جدی است اما معمولا در بحث حفظ سلامتی این موضوع نادیده گرفته می شود. فقدان فیبر رژیمی در غذاها می تواند به یبوست منجر شود که علت ایجاد بسیاری از بیماری‌ها مثل زخم های معدی، سردرد، سرطان های دستگاه گوارش، سوء هاضمه و متعاقب آن فقدان اشتها است. خطرات کمبود فیبر رژیمی حتی تا بیماری های پوستی، اگزما، پیری زودرس و صدها مشکل خفیف تا حاد دیگر می تواند پیش رود.

درمان: کلم سرشار از فیبر است که به حفظ آب بدن کمک می کند و سبب حجیم شدن غذا هنگام عبور از روده‌ها می شود. بنابراین درمان خوبی برای یبوست و دیگر مشکلات مربوط به هضم غذا است.

کمبود گوگرد یا سولفور

گوگرد یک ماده مغذی بسیار مفید است چرا که با عفونت مقابله می کند. کمبود گوگرد می تواند منجر به عفونت های میکروبی گردد و روند بهبود و ترمیم زخم ها را به شدت آهسته کند.

درمان: کلم غنی از سولفور یا گوگرد نیز هست. بنابراین به مقابله علیه عفونی شدن زخم ها کمک می کند و در کاهش دفعات و شدت زخم موثر است.

سایر مزایای کلم

پیشگیری از سرطان: کلم عضوی از خانواده براسیکا است که همچنین بعنوان جزئی از سبزیجات چلیپایی شناخته می شود. یکی از فواید مهم سلامتی بخش این دسته از سبزیجات خاصیت آنتی اکسیدانی قوی آنهاست. این بدین معناست که کلم و سایر سبزیجات مشابه رادیکال های آزاد را از سراسر بدن پاک می کنند چراکه این رادیکال های آزاد می توانند برای سلامت کلی بدن مضر باشند و عوامل اصلی بیماری هایی مثل سرطان و بیماری های قلبی عروقی هستند.

همچنین کلم دارای تعدادی از ترکیبات ضدسرطان مثل لوپئول، سینیگرین و سولفورافان است که تحقیقات نشان داده این ترکیبات، فعالیت آنزیمی را تحریک می کنند و رشد تومورها را که می توانند منجر به سرطان شوند، مهار می کند. مطالعه ای که بر روی زنان چینی انجام شده نشان داد زمانیکه سبزیجات چلیپایی مثل کلم بطور منظم به رژیم غذایی این افراد اضافه شده، کاهش معنی داری در بروز سرطان پستان مشاهده شده است.

خواص ضد التهابی: کلم به اندوختن کمپلکس متصل شونده به کادمیوم در برگهایش شناخته شده و یکی از اجزای اصلی آن گلوتامین است. گلوتامین یک عامل ضدالتهابی قوی است؛ بنابراین مصرف کلم می تواند اثرات بسیاری از انواع التهاب، آلرژی، درد مفاصل، تب و انواع مشکلات پوستی را کاهش دهد.

سلامت چشم: کلم منبع غنی از بتاکاروتن است؛ بنابراین به دلیل خاصیت کلم در پیشگیری از دژنراسیون ماکولا و بطور کلی ارتقاء سلامت چشم و تاخیر در ابتلا به آب مروارید به بسیاری از افراد، بخصوص با افزایش سن، توصیه به مصرف کلم می شود.

 همچنین بتاکاروتن با کاهش شانس ابتلا به سرطان پروستات مرتبط شاخته شده است که این خاصیت کلم بر دیگر اثرات ضد سرطانی کلم برتری دارد.

کاهش وزن: کلم اغلب برای افرادی که تمایل به از دست دادن وزن از طریق روشی صحیح و اصولی دارند توصیه می شود. از آنجا که کلم سرشار از بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی سودمند است؛ در نتیجه در رژیم غذایی سالم مصرف کلم به مقدار فراوان یک گزینه مناسب برای افراد به شمار می آید زیرا علاوه بر اینکه خاصیت سیر کنندگی دارد، سطح فیبر بالایی نیز دارد که محتویات روده را حجیم می کند.

سلامت مغز: کلم یک غذای بسیار مقوی برای مغز است. وجود ویتامین K و آنتوسیانین ها در کلم می تواند موجب تقویت عملکرد مغزی و تمرکز شود. این اثرات ابتدا در کلم قرمز یافت شد و ویتامین K که اغلب "ویتامین فراموشی" نامیده می شود، کاملا مورد بررسی قرار گرفت. ویتامین K برای سنتز اسفنگولیپیدها و غلاف میلینی دور عصب ها ضروری است.

این پوشش از عصب ها در مقابل آسیب و تخریب محافظت می کند. در نتیجه دریافت ویتامین K قدرت دفاعی مغز را در مقابل دژنراسیون عصبی، بیماری آلزایمر و زوال عقلی بهبود می بخشد.  بعلاوه آنتوسیانین های موجود در کلم در حال حاضر مورد بررسی هستند اما پژوهش های اولیه نشان دادند که این مواد نسبت به ویتامین C منبع قوی تری از آنتی اکسیدانها هستند و حتی کلم قرمز نسبت به کلم معمولی دارای انواع بیشتری از آنتوسیانین ها است. که در سرکوب بیماری ها، کاهش احتمال ابتلا به سرطان، تقویت سیستم عصبی و افزایش عملکرد مغز کمک کننده است.

سلامت استخوان‌ها: کلم و همچنین خانواده سبزیجات چلیپایی منبع خوبی از مواد معدنی مثل کلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند. این سه ماده معدنی ضروری در حفاظت از استخوانها در مقابل تجزیه و تخریب و ابتلا به بیماری هایی مثل استئوپروز و بطور کلی ضعیف شدن استخوان ها حیاتی هستند.

فشار خون: وجود پتاسیم در کلم سبب شده تا این ماده غذایی در مقابل افزایش فشار خون، که خطر بروز سکته قلبی و مغزی را بالا می برد، محافظت‌کننده باشد. پتاسیم یک گشادکننده عروق است که این بدین معناست که عروق خونی را باز می کند و جریان خون را تسهیل می کند.

مراقبت از پوست و پیری زودرس: همانطور که قبلا ذکر شد، کلم غنی از منابع مختلف آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله ویتامین C، آنتوسیانین‌ها، گوگرد و ... است. آنتی اکسیدانها نقش مهمی در سلامت پوست و بطور کلی تقویت بدن در پاسخ به فرایند پیری ایفا می کنند. رادیکال های آزاد می توانند علل زمینه ای چین و چروک، تغییر رنگ پوست، لکه های پوستی و بسیاری مشکلات دیگر باشند. بنابراین آنتی اکسیدان‌هایی که از طریق مصرف کلم دریافت می کنید می توانند تغییری اساسی در فرایند پیری ایجاد کنند و حس خوب شادابی و طراوت پوست و جوانی را برای شما به همراه داشته باشد.

درد های عضلانی: زمانیکه باکتری خاصی قند موجود در کلم را تخمیر می کند، مانند زمان پخت کلم ترش (کلم رنده شده و آب پز شده با سرکه)، اسیدلاکتیک آزاد می شود. اگرچه این ترکیب در هر رژیم غذایی یافت نمی شود اما پژوهش ها نشان داده اند که دردهای عضلانی را کاهش می دهد؛ بنابراین کلم بسته به چگونگی طبخ آن، می تواند در کاهش هرگونه درد و درد عضلانی موثر باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟