Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 06:55

مرواریدهـای سرخ

مرواریدهـای سرخ

آلبالو و گیلاس گیاهانی هستند از خانوادهRosaceae با با نام علمى Prunus avium خاستگاه این دو گیاه از شمال شرقى آسیا است و براى اولین بار این گیاه در دهكده‌اى در تركیه كشت شد. وجود این گیاهان 400 سال قبل از میلاد توسط تئوفراتوس (Theophratus) است. گونه اهلى ا

ضد التهاب قوی‌تر از آسپیرین

آنتوسیانین‌هاى موجود در آلبالو خواص آنتى اكسیدانى و ضد التهابى بسیار قوى دارند و حتى برخى دانشمندان معتقدند خواص ضد التهابى آنتوسیانی نهایى موجود در آلبالو از آسپرین نیز بیشتر است. واكنش‌هاى التهابى یك سرى واكنش‌هاى پیچیده در بدن هستند كه براى مقابله با عفونت‌ها و محافظت بدن در برابر عوامل بیماریزا رخ می‌دهد، اما چنانچه چنین واكنش‌هایى در بدن به میزان زیاد رخ دهد بعلت آزادسازى رادیكال‌هاى آزاد اكسیژن سبب بروز انواعى از بیماری‌هاى مزمن نظیر دیابت، سرطان و بیماریهاى قلبى عروقى می‌شوند، بنابراین دریافت مواد غذایى حاوى آنتوسیانین‌ها نظیر آلبالو و گیلاس می‌تواند در پیشگیرى از بروز این دسته از بیماری‌ها موثر باشد.

نقرس

بیمارى نقرس نوعى از التهاب مفاصل است كه با تجمع اسید اوریك در مفاصل آغاز شده و سبب التهاب و دردناك شدن مفصل‌ها می‌شود. نقرس معمولاً در دهه 40 تا 50 زندگى رخ می‌دهد و شیوع آن در مردان بیشتر از زنان است. در افراد مبتلا به نقرس مقدار اسید اوریك خون بالا است كه یا بدلیل تولید زیاد اسید اوریك در بدن است و یا اینكه در افراد مبتلا، بدن قادر به دفع مقدار كافى اسید اوریك نمی‌باشد. مصرف مقدار زیاد به افزایش دفع اسید اوریك در بدن C ویتامین كمك می‌كند. همچنین آنتوسیانی‌ها می‌توانند در تخفیف علائم این بیمارى موثر باشند، زیرا همانطور كه ذكر شد این مواد در تخفیف واكنش‌هاى التهابى در بدن نقش موثرى دارند. با توجه به اینكه آلبالو از منابع خوب ویتامین و آنتوسیانی‌ها می‌باشد. مصرف روزانه ویتامین Cو آنتوسیاتین‌ها می‌باشد. مصرف روزانه آن برای بهبود درد و التهابات بیمارى نقرس توصیه می‌شود.

سرطان

یكى از عوامل موثر در ایجاد سلو‌ل‌هاى سرطانى واكنش‌هاى استرس اكسیداتیو است. این واكنش‌ها سبب موتاسیون سلو‌ل‌ها و رشد و تكثیر بیش از حد آنها شده و در نهایت سلو لها از حالت نرمال خارج شده و سلول‌هاى سرطانى ایجاد می‌شوند. آنتی‌اكسیدا‌ن‌ها خصوصاً آنتوسیانین‌ها در پیشگیرى از بروز سرطان موثر هستند.


بیماریهای قلبی و عروقی

آلبالو و گیلاس منابع خوبی از ویتامین‌های A، C و آنتوسیانین‌ها محسوب می‌شوند و خواص آنتی‌اكسیدانی قوی دارند. استرس اكسیداتیو یكی از علل مهم بروز بیماریهای قلبی عروقی است. در اثر افزایش رادیكال‌های آزاد اكسیژن در بدن چربی‌های موجود در خون خصوصا LDL اكسیده می‌شوند. اكسیده شدن LDL مرحله آغازین تشكیل پلاك در سطح عروق خونی است چنانچه میزان چربی‌های خون كنترل شده و مود غذایی سرشار از آنتی‌اكسیدان‌ها به میزان كافی در رژیم غذیی وجد داشته باشد از اكسیداسیون LDL و در نتیجه گرفتگی عروق جلوگیری می‌شود.

دیابت

بیمارى دیابت یكى از شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر جهان است و شیوع آن در كشورهاى در حال توسعه نظیر ایران در حال گسترش است. مطالعات دانشمندان نشان می‌دهند كه مصرف آنتوسیانین‌هاى موجود در آلبالو به مقدار قابل توجهى در كاهش چربی‌ها، قند و فشارخون موثر بوده است. به نظر می‌رسد كه آنتوسیانین‌هاى موجود در این میوه میزان تولید انسولین توسط سلول‌هاى بتا را تا حدودى افزایش داده و به مقدار بیشتر مقاومت سلول‌هاى بدن به هورمون انسولین را كه در دیابت نوع 2 بسیار شایع است كاهش می‌دهد.


 نتیجه‌گیری

با توجه به مطالبی كه ذكر گردید آلبالو و گیلاس را می‌توان جزو غذاهای فراویژه در نظر گرفت. با مصرف آلبالو و گیلاس به عنوان میوه‌های تابستانی به صورت تازه و یا به صورت دسر می‌توان از فواید بی‌شمار آنها بهره گرفت البته باید در نظر داشت كه مقدار ویتامین‌های A و C و غلظت آنتوسیانین‌ها در آلبالو بیشتر از گیلاس است و به همین دلیل بسیاری از خواص ذكر شده در مورد آلبالو بیشتر است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟