Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 22:55

جوانه‌ها چه هستند؟

جوانه‌ها چه هستند؟

جوانه‌ها دانه‌های گیاهان خوراکی هستند که فقط جوانه می‌زنند (بدون کشت) تا برای خوردن آماده شوند. این دانه‌ها می‌توانند به خانواده‌ی غلات مثل برنج و جو تعلق داشته باشند یا به خانواده‌ی حبوبات مثل عدس و یا آفتابگردان و غیره. طی جوانه زدن، نشاسته، پروتئین و چ

جوانه‌ها؛ بمب ویتامین
جوانه‌ها سرشار از ویتامین هستند، یعنی بیشتر از دانه‌های خشکی مانند غلات و حبوبات ویتامین دارند. به طور دقیق‌تر جوانه‌ها در مقایسه با این مواد غذایی حاوی 3 تا 6 برابر ویتامین بیشتری هستند. جالب اینجاست که جوانه‌ها ویتامین بیشتر و کالری کمتری دارند.

جوانه گندم: جوانه گندم ما را خوش خلق می‌کند
جوانه گندم سرشار از ویتامین‌های گروه B و E است. ویتامین B موجود در جوانه گندم با تنظیم سیستم عصبی، کم خوابی، استرس، خستگی و بی حالی را رفع و باعث آرامش خاطر می‌شود.

جوانه ماش: جوانه ماش سموم بدن را دفع می‌کند
این جوانه سرشار از ویتامین C بوده و به جذب آهن مواد غذایی کمک می‌کند. این جوانه خاصیت چاق کنندگی ندارد. خاصیت بارز این جوانه برطرف کردن خستگی و رخوت است. سموم بدن را دفع کرده و صفرابر است. این جوانه به دلیل خاصیت غذایی بالا، فرد گرسنه را زود سیر می‌کند.

جوانه شبدر: جوانه شبدر، التیام دهنده علائم یائسگی است.
این جوانه ویتامین‌های C،A و آهن و کلسیم فراوانی داشته و کم کالری است و باعث تنظیم هورمون‌های بدن می‌شود، برای آرامش اعصاب مفید است، گرگرفتگی و بدخلقی ناشی از علائم یائسگی را بهبود بخشیده و تصفیه کننده خون و تقویت کننده کبد است و از پرفشاری خون می‌کاهد.

جوانه یونجه : جوانه یونجه معدن آهن
این جوانه حاوی انواع مواد مغذی بوده و به دلیل دارا بودن منگنز و کروم در ساخت انسولین طبیعی بدن نقش مهمی داشته و عرب‌ها آن را سلطان جوانه‌ها می‌نامند. جوانه یونجه به جهت دارا بودن ساپونین موجب کاهش کلسترول بد خون شده و سختی و رسوب عروق را کاهش می‌دهد. کلسیم بالای آن برای استخوان سازی کودکان در حال رشد مفید است و ۲ برابر اسفناج آهن دارد و سرشار از ویتامین C است. به یاد داشته باشید که این جوانه تا حدودی نفاخ و ملین است.

جوانه عدس: جوانه عدس انرژی را زیاد می‌کند
این جوانه حاوی ویتامین‌های A، B، C، اسید فولیک و املاح آهن، فسفر و کلسیم است. شستشودهنده کلیه‌ها و افزاینده انرژی است و به دلیل پروتئین زیاد، خاصیت سیرکنندگی بالایی دارد. بد نیست بدانید جوانه عدس قرمز در مقایسه با انواع دیگر آن آهن و کلسیم بیشتری دارد.

جوانه نخود:
پروتئین زیادی دارد و سرشار از فسفر و کلسیم است و میزان مواد معدنی آن پنج برابر دانه نخود است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟