Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:51

رمز و راز سلامتی به روایت سفیر غذای سالم

رمز و راز سلامتی به روایت سفیر غذای سالم

سبزی اصطلاحاً به بخشی از گیاه گفته می‌‌شود که به عنوان غذا یا بخشی از غذا توسط انسان مصرف می‌‌شود. سبزیجات می‌توانند بصورت خام یا پخته مصرف شوند و نقش بسیار مهمی در تغذیه بشر ایفا می‌‌کنند. سبزیجات معمولاً میزان چربی پایینی دارند ولی در عین حال از لحاظ وی

سبزیجات Vegetables

بسیاری از دولت ها مردم را به مصرف حداقل 5 وعده یا بیشتر در روز از انواع سبزیجات توصیه می‌‌کنند. رایج ترین سبزیهایی که معمولاً به صورت خام یا پخته در غذاهای ایرانی استفاده می‌‌شوند شامل׃
اسفناج بابونه برگ چغندر پونه پیازچه تربچه ترخون تره جعفری ریحان سیر شاهی شنبلیله شوید گشنیز مرزه نعناع

موارد مصرف׃

سبزیجات معمولاً یا به صورت خام و یا در تهیه انواع غذاها مانند قرمه سبزی-کوفته-انواع کوکو-انواع آش-انواع سوپ و خورش ها-انواع دلمه ها-انواع ترشی به صورت پخته، سرخ شده و یا مخلوطی از سبزیجات خشک استفاده می‌‌شوند.

خواص تغذیه‌ای׃

سبزیجات یک نقش بسیار مهم و کلیدی در تغذیه و سلامت بشر ایفا می‌‌کنند. سبزیجات اغلب میزان چربی و کالری و پروتئین پایینی دارند. آنها فیبررژیمی بدن را تأمین می‌‌کنند و یک منبع بسیار مهم ویتامین های ضروری، مواد معدنی و عناصرکمیاب هستند. سبزیجات یک منبع خوب و مهم ویتامین های آنتی اکسیدان E،C،A هستند و مقادیر متفاوتی از ویتامین های B6، K، پروویتامین ها و کربوهیدرات‌ها دارند. همچنین سبزیجات محتوی میزان بالایی از فیتوکمیکال ها هستند که برخی از آنها خصوصیات آنتی اکسیدانی، ضدباکتریایی، ضدقارچی، ضدویروسی و ضد سرطانی دارند.
دپارتمان کشاورزی آمریکا مصرف روزانه 5 تا 9 وعده سبزیجات را توصیه می‌‌کند. سبزیجات کلسترول ندارند. منبع خوب پتاسیم هستند. همچنین منبع مهم فولات (اسید فولیک) یا ویتامین B6 هستند. همچنین سبزیجات سبزرنگ غنی از کاروتنوئید، ساپونین، لوتئین و فلاونوئیدها هستند.

خواص درمانی׃

مصرف روزانه سبزیجات در رژیم غذایی، خطر ابتلا به سرطان، سکته مغزی و بیماریهای قلبی-عروقی و سایر بیماریهای مزمن را کاهش می‌‌دهد. تحقیقات نشان داده افرادی که روزانه بیشتر از 5 وعده سبزی مصرف می‌‌کنند تقریباً 20 درصد کمتر با خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و سکته مغزی دست به گریبان هستند. مصرف روزانه سبزیجات یکی از عوامل مهم پیشگیری از انواع سرطانهاست.
سبزیجاتی که منبع پتاسیم هستند به حفظ فشار خون سالم در بدن کمک می‌‌کنند.
فیبرورژیمی سبزیجات به کاهش مقادیر کلسترول خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌‌کند. این فیبر به کارکرد مناسب شکم کمک می‌‌کند و باعث کاهش یبوست و مشکلات روده‌ای می‌‌شود. سبزیجات بدلیل محتوای فیبر بالا باعث ایجاد احساس سیری و جذب کالری کمتر می‌‌شوند و متعاقبا باعث کاهش چاقی می‌‌شوند.
فولات (اسیدفولیک) موجود در سبزیجات به تشکیل سلول‌های خون کمک می‌‌کند.
سبزیجات بدلیل محتوای غنی فولات برای زنانی که در سن بارداری هستند بسیارمفید است.
ویتامین A موجود در سبززیجات پوست و چشم را سالم نگه می‌‌دارد و در مقابل عفونت ها از بدن محافظت می‌‌کند.
ویتامین C موجود در سبزیجات به التیام زخم‌ها کمک می‌‌کند، دندان و لثه ها را سالم نگه می‌‌دارد و به جذب آهن کمک می‌‌کند.
سبزیجات خطر ابتلا به دیابت‌های نوع دوم را کاهش می‌‌دهد.
مصرف سبزیجات باعث کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه می‌‌شود.
سبزیجات از از بین رفتن استخوان ها جلوگیری می‌‌کند.
سبزیجات سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌‌کنند.
مصرف سبزیجات غنی از کلسیم برای استحکام استخوان و سلامت دندان مفید هستند و از پوکی استخوان جلوگیری می‌‌کنند.
مصرف سبزیجات غنی از آهن در خونسازی و تأمین انرژی بدن و جلوگیری از کم خونی و احساس خستگی مفرط موثر هستند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟