Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 12:01

خواندنی هائی از؛ آداب سال نو میلادی

خواندنی هائی از؛ آداب سال نو میلادی

در این مقاله با آداب سال نو میلادی و غذاها و خوراکی‌هایی که در کشورهای مختلف در سال نو خورده می‌شوند، آشنا می‌شوید. آشنایی با این آداب غذایی سال نو می‌تواند جالب باشد.

آشپزباشی- مهرنوش رجائی

 

از گذشته‌های دور تا كنون، همیشه در هر مناسبت خاص به‌خصوص مناسبت‌هائی كه با جشن و شادی همراه است، در كنار به‌جا آوردن آئین‌ها و سنت‌ها و برپائی مراسم مختلف، تهیه‌ی انواع غذاها، شیرینی‌ها، كیك‌ها و حتا سوپ‌ها و سالادهای خاص، از جمله‌ی آداب و رسومی است كه بر اساس همان مناسبت تدارك دیده می‌شود.

به‌خصوص هم‌اینك كه فقط مدت زمان كوتاهی تا آغاز سال نو مسیحی باقی مانده، خالی از لطف نیست كه اشاره‌ای داشته باشیم به خوردنی‌ها و پاره‌ای از غذاهای كشورهای مختلف دنیا كه به مناسبت سال نو مسیحی تدارك دیده می‌شود.

اما نكته‌ی بسیار مهم در تهیه‌ی هر كدام از این خوردنی‌ها، آن است كه طبق باور و عقاید دینی مردم در كشورهای مختلف، هر نوع غذا و خوردنی كه برای سال نو مسیحی خود تدارك می‌بینند، ابتدا به پاس تشكر از خداوند به خاطر همه‌ی آفریده‌هایش، و بعد هم برای خوشبختی، سلامتی و برخوردرای از روزی بیش‌تر می‌باشد.

البته گاهی سال به سال غذاها و شیرینی‌های جدیدی به انواع قبلی افزوده می‌شود.

مثلاً در كشور سوئد در سال نو مسیحی، ریس می‌یولك كه همان شیربرنج است- و شوت بولا كه نوعی كوفته ریزه و غذای اصلی در سال نو مسیحی می‌باشد- و پوتا تیس نوعی سالاد الویه و سالاد لبو، از سالادهای اصلی سال نو مسیحی در كشور سوئد است كه همراه با ماهی‌های سیل و لاكس مصرف می‌شود كه نوعی ماهی طعم داده و دودی شده است.

در اسپانیا و برخی كشورهای آمریكای لاتین، مردم در نصف شب سال نو، دوازده دانه انگور میل می‌كنند كه طبق باور آنان، هر یك از این دانه‌های انگور، برای خوشبختی در هر ماه از سال جدید می‌باشد. 

در حالی كه بعضی از مردم چین، سال نو را با خوردن نارنگی آغاز می‌كنند.

اما به شكل پراكنده، در بعضی از نقاط دنیا از دیرزمان خوردن میوه‌ی سیب با عسل به عنوان یك شیرینی در سال نو مرسوم بوده است.

اما در آمریكای جنوبی، لوبیای چشم‌بلبلی و بعضی از سبزی‌های پخته مثل نخودفرنگی و لوبیای سبز همراه با برنج، یكی از غذاهای اصلی سال نو آنان می‌باشد.

در حالی كه در آمریكای شمالی، بوقلمون شكم‌پر و انواع كیك‌های رنگی، از خوردنی‌های اصلی آنان در شروع سال نو مسیحی می‌باشد.

ولی در یونان در سال جدید، نوعی نان به نام وازیلوپیتا پخته می‌شود كه سكه‌ای در میان آن به چشم می‌خورد و بودن سكه در لابه‌لای این نان، به نیت خوشبختی و برخوردار شدن از توانائی مالی در طول سال جدید است.

ولی در ژاپن، مردم در روز اول سال جدید، كیك موچی رایس را تهیه می‌كنند كه یك نوع كیك برنج می‌باشد و بر این باورند كه این كیك، باید حتماً در روز اول سال جدید خورده شود تا در طول سال از نیرو، توان و قدرت بدنی كافی برخوردار باشند.

اما در حال حاضر، در كنار غذاهای بومی و محلی- كه مردمان كشورهای مختلف در طی روزهای سال جدید تهیه می‌كنند- بوقلمون شكم‌پر یكی از غذاهائی است كه در بیش‌تر كشورها پخته و آماده می‌شود و دلیل اصلی پخت آن، فقط به خاطر قدردانی از خداوند می‌باشد؛ خدائی كه نعمت‌های فراوان برای روزی بندگانش آفریده است و قبل از خوردن، حتماً باید دعای بزرگ خانواده، با صدای بلند، سپاسگزاری از خداوند باشد و بعد دیگر اعضای خانواده نیز پس از خواندن دعا، از آنچه در سال نو برای خود و خانواده تهیه كرده و تدارك دیده‌اند، میل نمایند.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟