Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 22:12

درباره‌ سوفله بیش‌تر بدانید

درباره‌ سوفله بیش‌تر بدانید

برای تهیه‌ سوفله، می‌باید از ظروف مخصوص و نسوز شیشه‌ای، سرامیكی و یا فلزی مخصوص بهره بگیرید. به این نوع ظرف – ramekin – می‌گویند.

سوفله، نوعی دسر است كه بیش‌تر به صورت گرم تهیه و میل می‌شود.

نوع سرد و ژلاتینی آن، همان موس است كه به آن سوفله نیز می‌گویند. سوفله‌های سرد، به دلیل داشتن ژلاتین و سفیده‌ تخم‌مرغ فرم گرفته، شكل خود را بهتر حفظ می‌كنند و برخلاف سوفله‌های گرم پف‌شان را از دست نمی‌دهند! همچنین سبك بودن سوفله‌های سرد، تنها به خاطر وجود هوائی است كه از زدن سفیده‌ تخم‌مرغ، به دست می‌آید و با دیگر مواد سوفله مخلوط می‌شود.

در حالی‌كه سوفله‌های گرم، پس از قرار گرفتن در فر و در معرض هوای گرم، پف می‌كنند و می‌باید بلافاصله بعد از پختن مصرف شوند. برای تهیه‌ سوفله، می‌باید از ظروف مخصوص و نسوز شیشه‌ای، سرامیكی و یا فلزی مخصوص بهره بگیرید.

به این نوع ظرف – ramekin – می‌گویند كه با طراحی خاص و دیواره صاف و بلند برای تهیه‌ سوفله، طراحی و ساخته شده است.

ظروف فلزی سوفله، پخت آن را كوتاه‌تر و سریع‌تر انجام می‌دهد ولی برای سوفله‌های میوه‌ای بهتر است از ظروف شیشه‌ای و سرامیكی بهره بگیرید زیرا تماس برخی از میوه‌ها، با ظروف فلزی و اكسیده شدن آن موجب تیره‌رنگ شدن اطراف سوفله می‌شود!

برای به دست آوردن نتیجه‌ بهتر، سفیده‌های تخم‌مرغ مصرفی در تهیه‌ سوفله را در ظروف استیل یا شیشه‌ای بریزید و از تمیز بودن آن اطمینان حاصل نمائید. برخی از سر‌آشپزهای معروف دنیا بر این باورند كه همزدن سفیده تخم‌مرغ در ظروف مسی موجب می‌شود كه سفیده‌ تخم‌مرغ، فرمش را بهتر حفظ كند.

از این‌رو، چنانچه از ظروف مسی برای زدن سفیده تخم‌مرغ، استفاده می‌كنید، هنگام تهیه‌ سوفله‌، آن را با مخلوط دو قاشق سوپخوری نمك و دو قاشق سوپخوری ‌آبلیمو، تمیز نمائید، آب بكشید و خشك كنید تا برای تهیه سوفله آماده شود.

دقت داشته باشید كه قبل از تهیه سوفله، سفیده تخم‌مرغ را در دمای محیط بگذارید و بعد به كمك همزن‌دستی یا همزن برقی بزنید تا فرم بگیرد.

چنانچه سفیده تخم‌مرغ را بیش از حد لازم بزنید كیفیت خود را از دست می‌دهد و سوفله خوب پف نمی‌كند! یكی دیگر از نكات مهم وكلیدی در تهیه سوفله‌ها، باز نكردن در فر به هنگام پختن است!

بنابراین تا پایان زمان پخت، در فر را باز نكنید و همینكه روی سوفله طلایی رنگ شد، آن را از فر درآورید و بلافاصله میل كنید چون به اصطلاح سوفله منتظر هیچ‌كس نمی‌شود!

در اینجا به آموزش تهیه سوفله انبه می‌پردازیم و امیدواریم موضوع انتخاب شده مورد توجه و پسندتان قرار گیرد و سودمند واقع شود. همچنان همراه ما باشید.

 

مواد لازم برای تهیه سوفله انبه

 

انبه  250 گرم

سفیده تخم‌مرغ 4عدد

شكر 3 قاشق سوپخوری

 

روش تهیه

 

ابتدا كمربندی از دو لایه كاغذ روغنی بسازید و دور ظرف سوفله به گنجایش تقریبی یك‌ونیم لیتر، به گونه‌ای ببندید كه كاغذ حدود 6 سانتیمتر بلندتر از لبه ظرف باشد.

آن‌گاه كاغذ را با نخ نسوز محكم ببندید. حالا داخل ظرف سوفله و كمربند كاغذی را با كره چرب كنید و شكر بپاشید. سپس ظرف را برگردانید و تكان دهید تا شكر اضافی خارج ‌شود.

سینی شیرینی‌پزی را در طبقه وسط فر، بگذارید و فر را با دمای 220 درجه‌سانتیگراد، گرم كنید.

پوست و هسته انبه را بگیرید و دور بریزید و انبه را پوره كنید. آن‌گاه سفیده‌های تخم‌مرغ را در كاسه مناسبی بریزید و با همزن دستی یا برقی بزنید تا سفید شود و فرم بگیرد.

بعد شكر را كم‌كم به آن بیفزائید و همزدن را به‌طور پیوسته ادامه دهید.

اكنون دو قاشق از این مخلوط را به پوره انبه بیفزائید و مخلوط سازید و بعد باقیمانده سفیده‌های تخم‌مرغ را به آن اضافه كنید. دقت كنید حجم سفیده‌های تخم‌مرغ، از بین نرود! اینك مایه فراهم كرده را در ظرف سوفله بریزید و روی سینی در فر بگذارید و به مدت تقریبی
20-25 دقیقه، در فر بپزید. سوفله را بلافاصله میل كنید. نوش‌جان

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟