Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:16

روش های نگهداری از مواد غذایی (2)

روش های نگهداری از مواد غذایی (2)

هر ظرفی را که طی 3 ماه اخیر استفاده نکرده‌اید یا در آنها گم شده است را به مراکز بازیافت بسپارید. همچنین ظرف‌هایی که بر روی آنها خط افتاده است یا به نحوی آسیب دیده‌اند را بازیافت کنید.

چه ظرفی برای شما مناسب‌تر است؟ 

پلاستیک: ظرف‌های پلاستیکی برای نگهداری میوه، سبزی‌ها، حبوبات و به طور کلی هر ماده غذایی که احتیاج به  گرم یا فریز کردن نداشته باشد مناسب هستند.

اما شاید جالب باشد بدانید، هنگامی که گفته می‌شود ظرفی را می‌توان در مایکروویو قرار داد، به این معناست که در ساخت آن ظرف ترکیبات فلزی به کار نرفته است.

اما این به آن معنا نیست که گرم کردن ظروف پلاستیکی برای سلامت شما مضر نیست. پزشکان توصیه می‌کنند از این ظروف در مایکروویو و ماشین ظرفشویی به هیچ عنوان استفاده نشود.

عمر ظروف پلاستیکی معمولا بین 1 تا 4 سال است و همچنین خطری برای کودکان ندارند.

واقعیت در رابطه با پلاستیک 

واقعیت این است که پلاستیک ارزان است. به همین دلیل هم اکثر ما تعداد زیادی ظرف پلاستیکی در خانه داریم.

از آنجا که من تقریبا هر روز غذای خود را در ظروف پلاستیکی با دمای بیش از 90 درجه سانتیگراد گرم می‌کردم، وقتی فهمیدم «پلاستیک + حرارت = ضرر» بسیار ناراحت شدم.

پزشکان و متخصصان توصیه موکد دارند که غذا را باید در ظروف شیشه‌ای یا سرامیکی گرم کرد.

ظروف پلاستیکی هنگامی که در معرض حرارت قرار می‌گیرند، نوعی ماده شیمیایی خطرناک تولید و وارد غذا می‌کنند که بر مغز جنین، نوزاد و کودک تاثیرات مخربی می‌گذارد.

همچنین احتمال ابتلا به سرطان را نیز افزایش می‌دهد. به همین دلیل ما باید راه استفاده صحیح و سالم از ظروف پلاستیکی را یاد بگیریم. سعی کنید این نکات را همواره به یاد داشته باشید:

قبل از اینکه غذا را داخل ظرف پلاستیکی بریزید، صبر کنید تا غذا خنک شود. همچنین سعی کنید تا می‌توانید سوپ و سایر مایعات را در ظرف‌های پلاستیکی نریزید.

اگر قصد داغ کردن غذا را دارید، آن را در بشقاب داغ کنید. حرارت به مرور زمان باعث تغییر شکل و کاهش کیفیت پلاستیک می‌شود.

همچنین موادی که در اثر حرارت از پلاستیک خارج می‌شوند به غذای شما منتقل می‌شوند و بر سلامت شما تاثیرات نا مطلوبی می‌گذارد. پس بهتر است غذا را در ظرف‌های پلاستیکی در مایکروویو قرار ندهیم.

ظرف‌های پلاستیکی را با دست بشویید. می‌دانم که سخت است اما به یاد داشته باشید که تا زمانی که مواد خام در ظرفی ریخته نشده باشد، لزومی ندارد آن ظرف استریل شود. با کمی آب و مایع ظرفشویی هم ظرف تمیز خواهد شد.

استیل ضد زنگ: از این ظرف‌ها می‌توان برای نگهداری باقی مانده غذا در یخچال یا در سفر، مدرسه و محل کار استفاده کرد. این ظروف را می‌توان با خیال راحت گرم کرد بدون آنکه خطری سلامتی ما را تهدید کند.

سعی کنید ظرفی را خریداری کنید که دسته داشته باشد. حمل این ظروف با دسته بسیار راحت‌تر است. این ظروف معمولا بیش از 10 سال عمر می‌کنند. همچنین برای کودکان شما ظروفی امن به حساب می‌آیند.

شیشه: تقریبا هر نوع غذایی را می‌توان در ظروف شیشه‌ای نگهداری کرد. این ظرف‌ها را می‌توان مستقیم از فر سر میز غذا آورد و سپس آن را داخل فریزر گذاشت. این ظروف مقاومت بسیار بالایی دارند.

ممکن است فکر کنید اگر از دست شما بیفتند به راحتی بشکنند اما اینطور نیست. از آنچه شما فکر می‌کنید مقاوم‌تر هستند. اگر در آنها از جنس پلاستیک باشد بهتر است. عمر آنها نیز بسیار طولانی است.

شاید حتی طولانی‌تر از عمر شما. اما فراموش نکنید که این ظروف ممکن است برای کودکان خطرناک باشد.

4 روش برای جلوگیری از تشکیل کوهی از ظرف

1 – پاکسازی کنید. هر ظرفی را که طی 3 ماه اخیر استفاده نکرده‌اید یا در آنها گم شده است را به مراکز بازیافت بسپارید. همچنین ظرف‌هایی که بر روی آنها خط افتاده است یا به نحوی آسیب دیده‌اند را بازیافت کنید.

این گونه ظرف‌ها ممکن است ترکیبات شیمیایی مضری برای سلامتی شما تولید کنند.

2 – کابینت‌ها را فراموش کنید. ظرف‌های غذا را باید در کشوهایی گود و عمیق نگهداری کرد. نگهداری این ظرف‌ها به شما اجازه می‌دهد همه ظرف‌ها را هنگام انتخاب جلوی چشم داشته باشید و همچنین بی‌نظمی در آن کمتر اتفاق می‌افتد.

3 – ظرف‌ها را منظم طبقه‌بندی کنید. آنها را بر اساس شکل دسته‌بندی کنید. ظرف‌ها را افقی قرار دهید و در آنها را نیز به صورت عمودی در کنارشان بگذارید.

 

 

برای خواندن بخش اول -روش های نگهداری از مواد غذایی- اینجا کلیک کنید.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟