Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:02

کاشت گل کلم و کلم پیچ در خانه

کاشت گل کلم و کلم پیچ در خانه

گل كلم را می‌توان در زمینی كه خاك آن سنگین و به اندازه كافی دارای مواد آلی است كاشت. در نواحی معتدل و اوایل بهار نشای گل كلم را پس از اتمام سرمای بهاره به صورت خطی بكارید.

تحریریه آشپزباشی

 

 

گل كلم  

این گیاه دو ساله، در سال‌ اول طی رشد رویشی تولید مجموعه‌ای از گل خوراكی می‌كند و در سال دوم به گل و بذر می‌نشیند. گل كلم را می‌توان در زمینی كه خاك آن سنگین و به اندازه كافی دارای مواد آلی است كاشت. در نواحی معتدل و اوایل بهار نشای گل كلم را پس از اتمام سرمای بهاره به صورت خطی بكارید.

این گیاه نسبت به كمبود آب و سله بستن خاك بسیار حساس است. انواع تابستانه و پاییزه را می‌توان در خاك‌های رسی و باتلاقی و انواع زودرس آن را در خاك‌های سبك كاشت. دمای ایده‌ال برای رشد رویش اولیه بین 15تا20 درجه سانتیگراد است. فاصله ردیف‌ها را حدود40 تا 45 سانتیمتر و فاصله بوته‌‌ها را 30سانتیمتر در نظر بگیرید.

بعد از اینكه گل آن ظاهر شد پوشانیدن آن با برگ‌های اطرافش و حتی بستن آن با نخ به خاطر جلوگیری از تشعشع مستقیم آفتاب كه باعث تغییر رنگ و تیرگی گل آن می‌گردد الزامی است. این گیاه نسبت به دمای پایین‌تر از 4 و بالاتر از 38 درجه سانتیگراد حساس است و دمای مناسب آن حدود 27 درجه سانتیگراد می‌باشد.

نیاز به مواد غذایی گلم كلم بسیار زیاد است، علاوه بر كود حیوانی، دادن كودهای ازته به صورت سرك در سه نوبت توصیه گردیده است. چون شته خیلی زود و شدید به گل كلم حمله می‌كند بنابراین لازم است با پرسش از متخصصین نسبت به سمپاشی و مبارزه با آن اقدام نمایید و یا همانند روش مبارزه با آفات لوبیا سبز اقدام نمایید.

فاصله آخرین سمپاشی تا هنگام مصرف آن حداقل 15 روز است. گل كلم ویتامین‌‌های C,B2,B1 و املاح معدنی به خصوص پتاسیم را شامل می‌شود. 

كلم‌پیچ

دارای سه گونه مشخص می‌باشد. كلم‌پیچ سفید، كلم‌پیچ قرمز و كلم‌پیچ میلان كه نوع اخیر دارای برگ‌های ناصاف و مجعد با رنگ سبز مایل به آبی است. برای كاشت آن همانند گل كلم عمل نمائید. این گیاه در مقابل یخبندان مقاوم بوده و در آب و هوای خنك و رطوبت زیاد بخوبی رشد می‌نماید.

دمای ایده‌آل برای رشد نسبی بین 15 تا 20 درجه سانتیگراد است. آبیاری به موقع و نیز دادن كود سرك به آن ضروری بوده، زیرا كم آبی باعث تركیدن پیچ كلم می‌شود و نسبت به كم آبی نیز بسیار حساس است. موقع برداشت كلم‌ها هنگامی است كه مجموعه كروی شكل برگ‌ها كاملا سفت شده باشد.

آفات و بیماری‌های آن عبارتند از فتق كلم، بیماری پژمردگی كلم، كك خاكی كلم، مگس كوچك كلم و پروانه سفیده كلم. كلم‌پیچ دارای املاح معدنی و پروتئینی و ویتامین B2, C, K, B1 است.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟