Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:25

ماه رمضان با كارشناسان تغذیه (2)

ماه رمضان با كارشناسان تغذیه  (2)

بهتر است برای تامین آب لازم، از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست‌کم شش لیوان آب بنوشید. توجه داشته باشید که خوردن چای پررنگ، قهوه و کاکائو به علت مدر بودن باعث دفع بیشتر آب از بدن می‌شود.

برای شام بهتر است از منابع پروتئینی استفاده کنید؛ البته از انواع کم‌‌چرب. به‌طور مثال، تکه‌ای ماهی یا سینه‌‌مرغ کبابی همراه با انواع سبزیجات بخارپز شده مانند هویج، لوبیا سبز، نخودفرنگی و ذرت. مصرف بیش از حد مواد غذایى شیرین و چرب هنگام افطار، باعث تشنگى مى شود.

 مصرف زیاد نوشیدنی‌ها، به خصوص مایعات خنک، با رقیق کردن اسید و آنزیم‌هاى دستگاه گوارش سبب اختلال در هضم و جذب مواد غذایى مى گردد و این مساله مشکلاتی مانند درد شکم و نفخ را ایجاد خواهد کرد.

هم چنین استفاده دیر وقت از خوراکی‌ها و مواد غذایی باعث به تأخیر انداختن خواب، و نهایتاً بی اشتهایی و بی حوصلگی هنگام سحر می‌شود. كله‌پاچه، سیرابی و شیردان نیز موجب تشنگی زیاد می‌شود، بنابراین بهتر است از مصرف آنها در ماه رمضان پرهیز کنید و یا به صورت كم‌آب،كم‌نمك و آن هم در افطار میل كنید. در وعده افطار، زیاد چای نخورید؛ زیرا این نوشیدنی ادرارآور است و ممکن است شما را به کم‌آبی مبتلا کند. 

مبارزه با تشنگی در روزه‌داری

مصرف آب زیاد در وعده سحری، به امید جلوگیری از تشنگی در طول روز اشتباه است، همانطور که ذکر کردیم آب زیاد با رقیق کردن شیره معده باعث اختلال در هضم می‌شود.

بهتر است برای تامین آب لازم، از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست‌کم شش لیوان آب بنوشید. توجه داشته باشید که خوردن چای پررنگ، قهوه و کاکائو به علت مدر بودن باعث دفع بیشتر آب از بدن می‌شود و مصرف آنها در وعده سحر عقلانی نیست.

خوردن میوه در هنگام سحر، علاوه ‌بر مقاوم ساختن شما در مقابل تشنگی، باعث رفع مشکل یبوست هم می‌شود. 

نكاتی برای خرید انواع آش

برای خرید آش و غذاهای مشابه از طباخی‌ها، بهتر است ظرف را از خانه با خود ببرید، اما در صورتی كه ناچار به خرید غذا در ظروف یكبار مصرف شدید، دقت كنید كه فروشنده آش را در ظروف مخصوص غذاهای گرم به شما تحویل بدهد.

همچنین، از نوشیدن چای در لیوان‌های یكبار مصرف شفاف‌ خودداری كنید. در صورت حمل مواد غذایی داغ در ظروف پلاستیكی، مواد مصرفی از این ظروف به داخل غذا منتقل می‌شود كه برای سلامتی مضر است. 

نكاتی برای خرید زولبیا و بامیه

از آنجایی که زولبیا و بامیه حاوی مقدار زیادی روغن هستند ممکن است زود فاسد‌ شوند، بنابراین ترجیحا زولبیا و بامیه را از مراکز پرفروش خریداری کنید تا شیرینی برای مدت زیاد در فروشگاه نمانده و تهیه آنها به صورت روزانه صورت گرفته باشد. هم چنین تا حد امکان از خرید زولبیا با رنگ بسیار زرد و درخشان خودداری کنید؛ چراکه به دلیل گرانی زعفران، استفاده از رنگ‌های مصنوعی بسیار متداول است

توصیه‌های تكمیلی ماه رمضان

برای جلوگیری از پرخوری، پیش از آنکه بر سر سفره بنشینید، تصمیم بگیرید که از چه چیزهایی و به چه میزان باید بخورید.

 گرسنگی طولانی مدت باعث دفع سدیم، پتاسیم و پروتئین بدن شما می‌شود. بنابراین در وعده سحر و افطار از غذاهای پرپروتئین مانند تخم مرغ، سویا، گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و حبوبات بیشتر استفاده کنید. هم چنین برای تأمین سدیم و پتاسیم تلف شده در هر وعده، حتما سبزیجات تازه یا پخته را به صورت دورچین، آش و سوپ استفاده کنید. 

 اگر در ماه رمضان دچار یبوست می‌شوید علاوه بر میوه از خورش‌های ملین و سبزی‌دار مانند قرمه سبزی، خورش کرفس و خورش آلو اسفناج بیشتر استفاده كنید. 

 سعی کنید از غذاهای آب پز شده و خورش‌های آبدار و کم نمک استفاده کنید. 

 علاوه بر خوردن آب فراوان در فاصله افطار تا سحر، از کربوهیدرات‌هایی همچون نان و غلات و ماکارونی سبوس دار در وعده افطار و سحر استفاده کنید. این مواد با حفظ گلیکوژن بدن تشنگی را کاهش می‌دهند. 

 حتما بین افطار تا سحری دو تا سه واحد میوه میل کنید تا در پایان این ماه دچار کمبود انواع ویتامین‌ها نشوید. 

 

 

برای خواندن بخش اول - ماه رمضان با كارشناسان تغذیه - اینجا کلیک کنید.

نظر شما در مورد این غذا چیست؟