Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 16:26

بهتـرین راه نگهداری از ادویه‌جات و گیاهان معطر (2)

بهتـرین راه نگهداری از ادویه‌جات و گیاهان معطر (2)

بهترین راه نگهداری از گیاهان معطر برای مدتی طولانی، خشک کردن آنها است. برای این کار کافی است آنها را همانطور که هستند یا به صورت خرد کرده در یک بشقاب به‌مدت چند روز در یک محیط خشک و خنک قرار دهید.

برچسب بچسبانید  

بر روی هر یک از ظروف یک برچسب بچسبانید و نام ادویه و تاریخ خرید آن را یادداشت کنید. بدین ترتیب همواره از عمر هر یک از ادویه‌ها آگاه خواهید بود. برخی انواع ادویه که هنوز خرد یا آسیاب نشده‌اند (مانند دارچین و جوز)، اگر به درستی نگهداری شوند می‌توانند تا 5 سال عطر و طعم خود را حفظ کنند.

اما ادویه‌جات خرد یا آسیاب شده (مانند پاپریکا)، حتی اگر به بهترین نحو از آنها نگهداری شده باشد نیز، معمولا پس از 6 ماه عطر و طعم خود را به آرامی‌ از دست می‌دهند. بهتر است ادویه‌جات را در مقادیر کم بخرید تا همیشه از عطر و طعم آنها بیشترین بهره را ببرید. 

گیاهانی با ساقه بلند

گیاهانی که ساقه بلندی دارند (مثل ریحان، گشنیز و جعفری) را می‌توان مثل گل تازه در یک گلدان آب نگهداری کرد. این گیاهان مانند سایر گل و گیاه‌ها، تا چندین روز در آب تازه می‌مانند، البته اگر هر روز آب گلدان را عوض كنید  و قسمت‌های خراب گیاه را بچینید، عمر آن نیز بیشتر می‌شود. 

گیاهانی با ساقه کوتاه و برگ‌های متراکم

گیاهانی که ساقه کوتاه و برگ‌های متراکمی‌ دارند (مانند رزماری و آویشن) را بهتر است در تعدادی دستمال کاغذی مخصوص آشپزخانه بپیچید، آنها را در یک کیسه پلاستیکی در باز قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید. در این مدت رطوبت نباید به کیسه راه پیدا کند، زیرا رطوبت باعث تسریع روند پلاسیدگی و فساد آنها می‌شود.

در نتیجه از شستن گیاهان قبل از پیچیدن آنها در دستمال پرهیز کنید. تا می‌توانید آنها را خشک نگهداری کنید و قبل از استفاده و پخت و پز گیاهان را بشویید. 

خشک کردن گیاهان معطر

بهترین راه نگهداری از گیاهان معطر برای مدتی طولانی، خشک کردن آنها است. برای این کار کافی است آنها را همانطور که هستند یا به صورت خرد کرده در یک بشقاب به‌مدت چند روز در یک محیط خشک و خنک قرار دهید. پس از خشک شدن گیاهان را در ظرفی در بسته بریزید و در یخچال از آنها نگهداری کنید. 

منجمد کردن گیاهان معطر

یکی دیگر از راه‌های حفظ طعم و عطر گیاهان معطر، منجمد کردن آنها است. برای منجمد کردن گیاهان برگ دار (مانند جعفری، نعنا، ریحان، یا گشنیز)، ابتدا آنها را کاملا بشویید و خرد کنید. حال سبزی‌ها را در یک ظرف مخصوص یخ بریزید و روی آنها را با آب بپوشانید.

ظرف را در فریزر قرار دهید تا سبزی‌ها به همراه آب کاملا منجمد شوند. سپس مکعب‌های یخ را از ظرف یخ خارج کنید، در یک کیسه ریخته، در آن را محکم ببندید و مانند یخ معمولی در فریزر از آنها نگهداری کنید. هر گاه قصد استفاده از این سبزی‌ها را داشتید، کافی است مکعب‌ها را چند ساعت در دمای معمولی قرار دهید تا یخ آنها ذوب شود و از سبزی‌هایی که تازه مانده‌اند استفاده کنید.

می‌توانید سبزی‌ها را خیلی ساده در یک کیسه پلاستیکی بریزید، در کیسه را ببندید و آنها را در فریزر نگهداری کنید. فقط توجه داشته باشید که برای سالم و تازه ماندن سبزی، بهتر است تا می‌توانید هوای اضافی را از میان آنها خارج کنید. همچنین در کیسه پلاستیکی را کاملا ببندید تا از ورود هوای بیرون به درون کیسه جلوگیری شود. 

 

 

برای خواندن بخش اول - بهتـرین راه نگهداری از ادویه‌جات و گیاهان معطر - اینجا کلیک کنید.

نظر شما در مورد این غذا چیست؟