Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:27

بهتـرین راه نگهداری از ادویه‌جات و گیاهان معطر (1)

بهتـرین راه نگهداری از ادویه‌جات و گیاهان معطر (1)

گیاهان معطر نیز همچون سایر مواد غذایی، همیشه باید به میزان مورد نیاز خریداری شوند. اولین کاری که باید انجام دهید این است که هر ادویه ای را که احساس می‌کنید مانده و کهنه است، دور بیندازید.

فرقی نمی‌کند ادویه‌ها و گیاهان معطر تازه باشند یا خشک شده، به هر حال آنها پس از مدتی طعم و عطر خود را از دست می‌دهند. علاوه بر نکاتی که شما باید هنگام خرید ادویه‌جات مد نظر داشته باشید، نگهداری از آنها نیز راه و روش خاصی دارد که با رعایت آن می‌توانید مدت بیشتری از طعم و عطر خوب آنها بهره‌مند شوید.

گیاهان معطر نیز همچون سایر مواد غذایی، همیشه باید به میزان مورد نیاز خریداری شوند. اولین کاری که باید انجام دهید این است که هر ادویه ای را که احساس می‌کنید مانده و کهنه است، دور بیندازید. اگر آخرین باری که از یک ادویه استفاده کرده‌اید را به خاطر ندارید، بدانید که آن ادویه دور ریختنی است.

می‌توانید برای اطمینان بیشتر، در ظرف را باز کنید و ادویه را بو کنید. ادویه‌جات مانده و کهنه، عطر خاصی ندارند. اگر احساس کردید که ادویه مورد نظر شما عطر خود را از دست داده است، بدانید که باید آن را دور بریزید؛ زیرا در چنین حالتی ادویه خاصیت خود را از دست داده است و دیگر نمی‌تواند عطر و طعمی ‌خوش به غذای شما ببخشد.

نگهداری صحیح برای حفظ عطر انواع ادویه ضروری است. در ادامه چند راهکار و شیوه مناسب را در این خصوص به شما معرفی می‌کنیم. 

دور از نور و گرما

ادویه‌جات را دور از اجاق گاز یا هر محیط گرم دیگری نگهداری کنید. عطر و طعم ادویه‌جات در مجاورت نور و گرما خیلی زود از بین می‌رود. بهترین مکان برای نگهداری از آنها، مکان‌های تاریک، خشک و خنک است. 

در ظروف تمیز

ادویه‌جات را در ظرفی تمیز، خشک و در بسته نگهداری کنید. اگر ظرف شیشه‌ای است و نور از آن عبور می‌کند، اشکالی ندارد؛ اما توجه داشته باشید که در این صورت ظرف را باید حتما در کابینت یا کمدی تاریک نگهداری کنید.

همچنین ادویه‌ها را در یخچال نگهداری نکنید؛ البته فلفل‌ها، پودر چیلی و پاپریکا از این قاعده مستثنی هستند. این سه نوع ادویه را می‌توان برای حفظ رنگشان، در یخچال نیز نگهداری کرد. 

خودتان آسیاب كنید

سعی کنید ادویه‌جات را به صورت کامل خریداری کنید و هر گاه قصد استفاده از آنها را داشتید، خودتان آنها را آسیاب کنید. بدین ترتیب طعم آنها بهتر حفظ می‌شود. 

برچسب بچسبانید

 بر روی هر یک از ظروف یک برچسب بچسبانید و نام ادویه و تاریخ خرید آن را یادداشت کنید. بدین ترتیب همواره از عمر هر یک از ادویه‌ها آگاه خواهید بود. برخی انواع ادویه که هنوز خرد یا آسیاب نشده‌اند (مانند دارچین و جوز)، اگر به درستی نگهداری شوند می‌توانند تا 5 سال عطر و طعم خود را حفظ کنند.

اما ادویه‌جات خرد یا آسیاب شده (مانند پاپریکا)، حتی اگر به بهترین نحو از آنها نگهداری شده باشد نیز، معمولا پس از 6 ماه عطر و طعم خود را به آرامی‌ از دست می‌دهند. بهتر است ادویه‌جات را در مقادیر کم بخرید تا همیشه از عطر و طعم آنها بیشترین بهره را ببرید...

 

 

برای خواندن بخش دوم - بهتـرین راه نگهداری از ادویه‌جات و گیاهان معطر - اینجا کلیک کنید.

نظر شما در مورد این غذا چیست؟